Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårvägsplaner i Stockholm skrotas

Är buss och förblir buss. Foto: Ulo Maasing.

Är buss och förblir buss. Foto: Ulo Maasing.

Det blir ingen konvertering av stombusslinje 4 i Stockholms innerstad till spårväg. Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting vill skrota planerna, skriver lokaltidninge Mitti. Så sent som innan jul beslutade politikerna i trafiknämnden i Stockholms läns landsting att man skulle satsa 40 miljoner kronor på en förstudie om att omvandla stombusslinje 4 till spårväg, men nu föreslår alltså tjänstemännen i trafikförvaltningen att man inte ska gå vidare med de planerna.

Bakgrunden är att SL, Storstockholms Lokaltrafik, har ett tufft sparbeting.

Sedan tidigare har det varit klart att utbyggnaden av den tänkta spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten skjuts upp till år 2020. Minst.

Därmed är de planer på ett helt nytt spårvägsnät med sex linjer och 125 spårvagnar i Stockholms innerstad som förre trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) förde fram helt pulvriserade.

Så sent som sommaren 2011 räknade Wennerholm med att Stockholm skulle ha förvandlats till en spårvägsstad, samtidigt som han ansåg att tunnelbanan var färdigutbyggd för många år framöver.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Kortsiktigt tänkande av okunniga politiker och tjänstemän.
    Är det inte bättre att skrota alla dyra experiment med bussar och tunnelbanor som kostar betydligt mycket mer än spårväg?
    När skall vi få se en ärlig jämförelse över alla kostnader ett buss-system medför där ökat slitage på gator är inräknat?
    Stockholm är snart den enda storstad i västvärlden som inte satsar på hållbar spårväg. T.o.m Danmark har insett hur bra spårväg är och städer som Köpenhamn, Århus och Odense bygger nytt.
    Det hjälper inte att låta bussarna gå på el, eller måla dom blå. En buss är vinglig och skakig och tar betydligt mer plats i gaturummet än vad en spårväg gör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)