Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Statlig satsning på reseplanerare och biljettering

Den norska kommunikationsministern vill att staten ska gå in i ett bolag för nationell reseplanerare och elektronisk biljettering. Foto: Ulo Maasing.

Den norska kommunikationsministern vill att staten ska gå in i ett bolag för nationell reseplanerare och elektronisk biljettering. Foto: Ulo Maasing.

Den norska regeringen vill att staten ska gå in som delägare i ett företag som ska tillhandahålla en nationell reseplanerare i kombination med ett elektroniskt biljettsystem som omfattar hela landet. I veckan begärde samferdselminister Ketil Solvik-Olsen att Samferdseldepartementet (dvs kommunikationsdepartementet) ska få Stortingets fullmakt att köpa aktier i ett sådant bolag.

– Kollektivresenärer över hela landet får ett bättre erbjudande när en ny, nationell reseplanerare är på plats tillsammans med ett effektivt system för elektronisk biljettering. Regeringen går därför in för att Samferdseldepartementet ska bli delägare i ett företag som ska driva en gemensam linjedatabas och förbereda en ny, nationell reseplanerare och elektronisk biljettering, säger Ketil Solvik-Olsen.

Idag finns två företag i Norge som arbetar med en nationell reseplanerare och elektronisk biljettering. Det är Norsk Reiseinformasjon AS som ägs av trafikhuvudmannen i Oslo, Ruter, samt Interoperabilitetstjenster AS, som ägs av 17 landsting (fylkeskommuner) och de norska statsjärnvägarna NSB.

Den norska regeringen vill att det nya företaget ska bygga på de två existerande så att kompetensen därifrån förs vidare och samordnas bättre än idag.

Det nya bolag som regeringen föreslår ska säkra statens och landstingens tillgång till reseinformation och andra tjänster.

– En nationell reseplanerare, elektronisk biljettering och en bra organisation av arbetet ger resenärerna enklare och mer effektiva vardagsresor, säger Ketil Solvik-Olsen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)