Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxi för halv miljon när stadsbuss saknar bälte

Stora Torget i Alingsås. Foto: B****n/Wikimedia Commons.

Stora Torget i Alingsås. Foto: B****n/Wikimedia Commons.

Tio skolelever i Alingsås får åka taxi till och från skolan från och med i höst. Prislappen för kommunen: en halv miljon kronor. Anledningen är att de nya stadsbussarna i Alingsås som sätts in i sommar saknar bälten, skriver Alingsås tidning. Idag betalar kommunen cirka 40 000 kronor för skolkort på de tre linjer som i sommar får nya stadsbussar.

Barn- och ungdomsnämnden i kommunen har nämligen beslutat att elever inte får åka med stadsbussarna från och med höstterminen på grund av att dessa saknar bälten. Så är fallet med nästan alla stadsbussar i landet, men även ocksp i Europa.

Men Leif Hansson(S), ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Alingsås är upprörd.

– Jag tycker att det är upprörande att Västtrafik kan tänka sig att köra barn utan bälten. Jag ska göra allt jag kan för att barnen ska kunna åka säkert till skolan. Om det innebär taxi får det bli så, säger han till tidningen.

Hansson vill att man installerar bälten på ett fåtal platser på de nya bussarna där skolelever i så fall kan åka bältade.

Kristian Lans, presschef på Västtrafik, tillbakavisar tanken och pekar på att Västtrafik följer en nationell standard för stadsbussar.

– Förslaget innebär att man får bygga om bussen och att den som sitter på de platserna enligt lag alltid måste använda bälte, även om det är en kort resa. Det bedömer vi inte som en bra lösning, säger han till Alingsås tidning.

Share Dela

Taggat som: ,

2 kommentarer »

  1. Kostnader som den här, kommer när man från Politiskt håll saknar kunskaper om Kollektivtrafiken.

    Dessutom bör man inte eftermontera bälten på stolarna eftersom stolens fastsättning mot golvet inte är dimensionerad för den typen av krafter.

  2. Ytterligare en politiker som driver kostnader.
    Internationela och nationela regler och mål verkar inte räcka. Man får hoppas att detta önskande tar slut någon gång.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)