Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biogasdrift dyrt för förlusttyngt bussbolag

Två av Skelleftebuss´biogasbussar. Foto: Janlundqvi/Wikimedia Commons.

Två av Skelleftebuss´biogasbussar. Foto: Janlundqvi/Wikimedia Commons.

Det ständigt förlusttyngda kommunala bussföretaget Skelleftebuss som kör stadstrafiken i Skellefteå tyngs ekonomiskt av att man använder biogas i stadstrafiken. Vd:n Andreas Olofsson rekommenderar att när det gäller nya bussar satsa på elbussar eller elhybrider, rapporterar Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Andreas Olofsson uppger att biogasdrift är mycket dyrare än dieseldrift, även om det är bättre för miljön.

– Drivmedelskostnaderna är omkring 25 procent högre. Sedan har man också en högre kostnad för reparationer och service jämfört med dieselbussarna, säger Andreas Olofsson till SR Västerbotten.

Idag har Skelleftebuss ett 30-tal bussar i stadstrafik. Femton av dessa drivs med biogas och resten med diesel. Fem av bussarna behöver omgående bytas ut och inom en tioårsperiod behövs ytterligare femton nya bussar.

– När det gäller stadstrafik med mycket start och stopp skulle jag nog förorda andra alternativ som är mer ekonomiskt fördelaktigt som elbussar eller elhybrider, säger Andreas Olofsson till SR Västerbotten.

Under åtminstone de senaste tio åren har Skelleftebuss gått med ständig förlust. År 2013 var förlusten efter finansnetto 17,4 miljoner och i fjol 4,2 miljoner.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)