Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dublin sparkar ut bilarna från centrum

Dublin planerar tuffa restriktioner för biltrafik i centrum. Floden Liffeys stränder ska bli strandpromenader. Foto: Ulo Maasing.

Dublin planerar tuffa restriktioner för biltrafik i centrum. Floden Liffeys stränder ska bli strandpromenader. Foto: Ulo Maasing.

Irlands huvudstad Dublin planerar att förvandla centrum till ett bilfritt område och därmed bli en av de mest fotgängarvänliga städerna i Europa. Stadsfullmäktige beslutade nyligen om en plan för att förbjuda biltrafik i delar av innerstaden redan år 2017. Istället ska fotgängare, kollektivtrafik och varuleveranser prioriteras.

De ambitiösa planerna måste dock klara en remissomgång först, skriver nättidningen Citylab.

Värsta tio städerna i världen när det gäller trängsel i trafiken:1 Moskva
2 Istanbul
3 Rio de Janeiro
4 Mexico City
5 Sao Paulo
6 Palermo
7 Warszawa
8 Rom
9 Los Angeles
10 Dublin

Källa: TomTom

Enligt TomToms mätningar är Dublin den tionde värsta staden i världen när det gäller trafikstockningar.

Staden har presenterat siffror som visar att centrum är start- eller målpunkt för 192 000 resor varje vardag. Av dessa äger 33 procent rum med bil – något som gatunätet inte är byggt för.

Om utvecklingen får fortsätta kommer ytterligare 42000 resor att år 2023 ha sin start- eller målpunkt i centrum. Skulle bilresornas andel vara samma som idag skulle det innebära ytterligare 14 000 bilresor om dagen.

Stadsfullmäktige vill under bara två års tid minska bilresornas andel från 33 till 22 procent.

Om planerna genomförs ska gator omvandlas till gågator, torg bli bilfria och körfält förvandlas till terasser med kaféer. Floden Liffeys stränder ska bli bilfria promenadstråk. Cykelstråk ska etableras.

Kollektivtrafiken ska byggas ut, bland annat genom ökad kapacitet i busstrafiken. Diskussioner pågår om etableringen av ett BRT-system och den befintliga spårvägen ska byggas ut.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)