Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Grönt från Scania för HVO

Scania öppnar för användning av HVO i sina euro 5- och euro 6-motorer. Foto: Scania.

Scania öppnar för användning av HVO i sina euro 5- och euro 6-motorer. Foto: Scania.

Scania godkänner nu att man använder HVO, hydrerad vegetabilisk olja, i euro 5- och euro 6-klassade bussar och lastbilar för all slags drift. För euro 6 genomförs först ett fältprov tillsammans med ett antal utvalda, större svenska kunder .

HVO är kemiskt sett närmast identiskt med fossil diesel. Vid användning i dieselmotorer ger det en CO2-reduktion på 85 procent till en något högre bränslekostnad men utan krav på kortare serviceintervaller.

– Målet är att ha ett hundratal Euro 6-fordon i drift i början av hösten, det blir då en mix av såväl befintliga som nylevererade fordon, säger Johan Améen, ansvarig för alternativa bränslen på Scania-Bilar Sverige.

– Det finns ett starkt intresse bland ett antal stora kunder med ambitionen att reducera sina koldioxidutsläpp att vara med och utvärdera detta i ett fullskaligt fältprov. Vi hoppas kunna se de första resultaten samtidigt som bränslet, om allt löper som planerat, får en officiell standard framåt årsskiftet.

– Vår rekommendation att alltid rådgöra med sin Scania-kontakt, det går exempelvis en gräns vid vissa chassinummer om fordonet har rätt typ av packning i bränslesystemet.

– HVO är ett intressant bränsle som har funnits i kulisserna ett antal år men som  hämmas av att såväl produktionen som distributionen är begränsad, säger Johan Améen. Från Scania ser vi i nuläget HVO främst som ett komplement till våra gasmotorer och våra biodieselmotorer för RME. Vi har också informerat om att vi

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Det är symptomatiskt att varken Volvo eller Scania önskar att äldre bussar av typ EURO2 och EURO3 körs på HVO… Vet ni varför? Jo, om äldre buss körs på HVO så minskar deras utsläpp av sot radikalt. Det ser man efter någon månad, om man mäter opacitet. Då får de här äldre bussarna lika låga opacitetcvärden som EURO5-bussar. Dessutom får de LÄGRE utsläpp av NO2 än vad EURO5-bussar har. Och då är ju frågan: Varför ska man köpa nya bssar hela tiden? Man får minst lika rena avgaser, om man nöjer sig med att byta drivmedel, från råoljebaserad dieselolja till HVO. HVO innehåller inga aromater, inget svavel och inga tunga naftener. Därmed är HVO INTE ”kemiskt identisk” med råoljebaserad dieselolja, som det ibland hävdas. HVO är mycket renare. HVO är en sorts syntetisk paraffinolja. Andra sorter är: GTL och BTL.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)