Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesiska BYD på europeisk offensiv

KInesiska BYD vill växa i Europa. På mässan i Milano visar man en av de bussar som ska levereras till Amsterdams flygplats Schiphol. Foto: Ulo Maasing.

KInesiska BYD vill växa i Europa. På mässan i Milano visar man en av de bussar som ska levereras till Amsterdams flygplats Schiphol. Foto: Ulo Maasing.

Den kinesiska busstillverkaren BYD satsar nu på en offensiv i Europa. Företaget är enligt egen uppgift världens största tillverkare av fullstora elbussar med 3000 bussar i trafik och ytterligare 4000 på order. Men hittills har de kommersiella beställningarna i Europa varit få, trots att en lång rad städer har eller har haft BYD-bussar i testtrafik. I samband med UITP-mässan i Milano lanserar BYD en utvecklad och, som man själv säger, europeiserad version av sin elbuss. Bussmagasinet.se erfar också att det är aktuellt med leveranser av 15 BYD-bussar till Sverige. Nya modeller kommer att presenteras i höst.

Isbrand Ho, vd för BYD Europe: Varför väntar Europa? Foto: Ulo Maasing.

Isbrand Ho, vd för BYD Europe: Varför väntar Europa? Foto: Ulo Maasing.

Som vi tidigare har rapporterat ska Transdev sätta tyå BYD elbussar i trafik i Eskilstuna senare i år, men enligt våra källor ska antalet utökas till tio. Fem bussar ska också gå till Nobina i Skåne, enligt vad vi erfar från trovärdig källa.

Envisa rykten gör också gällande att BYD planerar att inleda samarbete med den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL.

Men startsträckan i Europa har för BYD:s del varit lång. En lång rad städer har provat BYD:s eldrivna stadsbuss, men företagets orderbok har inte svämmat över.

Interiören i den nya, europeiserade versionen av BYD:s fullstora stadsbuss är betydligt ljusare och luftigare än förr. Det beror på att man minskat batterierna från tre till två och flyttat deras placering. Foto: Ulo Maasing.

Interiören i den nya, europeiserade versionen av BYD:s fullstora stadsbuss är betydligt ljusare och luftigare än förr. Det beror på att man minskat batterierna från tre till två och flyttat deras placering. Foto: Ulo Maasing.

Största beställningen har kommit från Amsterdams internationella flygplats Schiphol som har beställt 35 bussar.

– Vi har svårt att förstå varför Europa väntar med att satsa på elbussar. Tekniken finns och är väl beprövad, förklarade Isbrand Ho, vd för BYD Europe, vid en pressträff på UITP-mässan i Milano där bussmagasinet.se deltog som enda svenska branschmedia.

– Det finns idag inget skäl att satsa på helelektrisk busstrafik. Vi kan möta alla krav på räckvidd och önskemål om bussarnas utrustning och storlek.

Förarplatsen i BYD:s helelktriska stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen i BYD:s helelktriska stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

– Men i Europa hålls hybridsatsningar under armarna av regeringar och politiker som vill hjälpa de europeiska busstillverkarna, anklagade Isbrand Ho.

Han avslöjade också att BYD på den stora bussmässan Busworld i Kortrijk i höst kommer att visa en 18-meters ledbuss och en 10,2-meters dubbeldäckare för London – båda helt elektriska. Man har redan en 8-meters midibuss ute på marknaden i hemlandet.

I Milano visar BYD sin 12-metersbuss i det europeiserade utförande som företaget nu talar om. Utställningsbussen, en av de bussar som Schiphol har beställt, har bara två batteripaket mot tidigare tre på alla bussar som har levererats i Europa. Det, tillsammans med en annan batteriplacering,  har gjort att interiören i bussen är betydligt luftigare och förarens sikt bättre. Borta är nämligen de två garderobsstora batteripaket som satt ovanför de främre hjulhusen inne i bussen och som gjorde att resenärerna fick passera genom en korridor in i kupén.

– Minskningen av antalet batterier har gjorts möjlig genom utvfecklad batteriteknik, framhöll Isbrand Ho, som för bussmagasinet.se uppgav att man därmed också hade minskat batterivikten med 900 kilo.

Det ökar också kapaciteten när det gäller antal passagerare till 87. Körsträckan på en uppladdning uppges vara 260 kilometer.

Isbrand Ho pekar på att utvecklingen av batterier går mycket snabbt.

– Energitätheten har ökat med i genomsnitt tio procent om året under de senaste tio åren.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Milano

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)