Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny säljorganisation för EvoBus i Sverige

Martin Hink, vd för EvoBus Sverige AB. Foto: Ulo Maasing.

Martin Hink, vd för EvoBus Sverige AB. Foto: Ulo Maasing.

EvoBus Sverige satsar på en ny säljorganisation i Sverige. Två varumärkesspecifika team har blivit två nya, branschspecialiserade team. Ett för större kunder och ett för mindre samt medelstora kunder. Gemensamt är att båda teamen säljer Mercedes-Benz och Setra. Försäljningschef för större kunder i den nya organisationen är Håkan Jönsson, tidigare försäljningschef för Mercedes-Benz, medan Anna Johansson är försäljningschef för mindre och medelstora kunder. Tidigare var hon försäljningschef för Setra.

Tidigare hade Mercedes-Benz och Setra egna försäljningsteam i Sverige. Teamen ansvarade då för respektive sortiment och sålde bussar till alla bussföretag, oavsett flottstorlek och trafiktyp. De nya teamen är istället specialiserade på kundsegment. Ett team ansvarar nu för större kunder och det andra teamet ansvarar för mindre samt medelstora kunder. Syftet är enligt EvoBus att förenkla kundens köpprocess genom att göra det enklare och smidigare att välja buss utifrån kundens verksamhet.

– Nu har vi äntligen en kontaktyta ut mot våra kunder, oavsett vilket varumärke eller vilken busstyp man är ute efter. Genom att fokusera på kundsegment snarare än varumärke kan vi koncentrera vår kunskap och specialisera oss på kundens kärnverksamhet.

– Det gör att vi får mer tid med varje kund och kan ge bättre support längs hela köpprocessen. Kunderna har dessutom tillgång till ett bredare sortiment jämfört med tidigare, säger Martin Hink, vd på EvoBus Sverige.

Håkan Jönsson får i den nya organisationen försäljningsansvret gentemot stora kunder. Foto: Ulo Maasing.

Håkan Jönsson får i den nya organisationen försäljningsansvret gentemot stora kunder. Foto: Ulo Maasing.

EvoBus utökar också samarbetet med företagets tekniska säljstödsfunktion. På så sätt kan de båda säljteamen ha en tydligare och mer aktiv dialog med såväl Mercedes-Benz som Setras utvecklingscenter och fabriker.

EvoBus Sverige gjorde sitt bästa år i fjol. Företaget går nu på offensiven och nyanställer gjorde sitt bästa år i fjol.

Anna Johansson blir försäljningschef för mindre och medelstora kunder. Foto: Ulo Maasing.

Anna Johansson blir försäljningschef för mindre och medelstora kunder. Foto: Ulo Maasing.

Både Mercedes-Benz och Setra kommer även i fortsättningen att marknadsföras som fristående varumärken.

Serviceorganisationen OMNIplus har med stor framgång varit länken mellan Mercedes-Benz och Setra sedan en lång tid tillbaka. Vårt varumärke för begagnade bussar, BusStore, fungerar på samma sätt. Nu sker även försäljning av nya bussar korsvis, säger Martin Hink.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)