Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya bussar hjälper Swebus att vässa konkurrensen

Tretton nya Scania OmniExpress med högre komfort än i Swebus´ övriga vagnpark ska hjälpa Swebus att möta konkurrensen från bland annat SJ:s snabbtåg. Vi mötte den första bussen när den levererades. Foto: Ulo Maasing.

Tretton nya Scania OmniExpress med högre komfort än i Swebus´ övriga vagnpark ska hjälpa Swebus att möta konkurrensen från bland annat SJ:s snabbtåg. Vi mötte den första bussen när den levererades. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget Swebus möter den allt tuffare konkurrensen på linjen Oslo – Karlstad – Stockholm med nya, komfortablare bussar. På tisdagen tog företaget emot den första av tretton nya expressbussar från Scanias finska fabrik i Lahti. Sex av bussarna ska sättas in på linjen Stockholm – Oslo.

– Det här är ett sätt för oss att möta SJ:s kommande snabbtåg på linjen, förklarar Swebus´ presschef Christel Grip när hon tar emot den första bussen i leveransen, körd av Kartlstadsbaserade Swebusföraren Jan Olov Brunzell.

Swebus´ presschef Christel Grip tog emot den första bussen, körd av Jan Olov Brunzell. Foto: Ulo Maasing.

Swebus´ presschef Christel Grip tog emot den första bussen, körd av Jan Olov Brunzell. Foto: Ulo Maasing.

Direkt efter vår träff ska bussen gå mot Karlstad – dock utan passagerare. Istället ska satsningen presenteras för media längs linjen som har utvecklats till ett veritabelt getingbo där Swebus inte bara har att konkurrera med SJ utan även med Nettbuss Bus4You. Den 1 juli ska den första nya bussen sättas i trafik på linjen.

Bättre stolsavstånd och lyxigare, delvis läderklädda stolar bidrar till högre komfort. Foto: Ulo Maasing.

Bättre stolsavstånd och lyxigare, delvis läderklädda stolar bidrar till högre komfort. Foto: Ulo Maasing.

Förutom de sex bussar som ska öronmärkas för linjen Oslo – Stockholm kommer tre av bussarna att sättas i trafik på Swebus´ linje mellan Västerås och Arlanda, även den hårt konkurrensutsatt. Övriga kommer att användas i Swebus´ övriga trafik.

Utan att landa på lyxnivå innebär de tretton nya Scania OmniExpress som Swebus nu sätter i trafik en betydande förbättring av komforten ombord – och även en elegantare känsla.

De nya bussarna får 53 stolar ombord istället för 60 i de äldre bussarna. Det gör att varje plats har upp till 13 centimeter mer benutrymme – upp till 87 centimeter. I likhet med många turistbussar är också stolen närmast mittgången i varje stolspar skjutbar i sidled.

– Sammantaget ger det här en betydligt högre komfort. Vi erbjuder också sedan någon månad resenärerna att mot avgift få platsen bredvid ledig, vilket ger en mycket hög komfort för den som exempelvis vill arbeta eller plugga ombord, säger Christel Grip.

Alla platser har USB-kontakt för laddning av mobiltelefoner eller surfplattor. Varje stolspar har dessutom eluttag. Foto: Ulo Maasing.

Alla platser har USB-kontakt för laddning av mobiltelefoner eller surfplattor. Varje stolspar har dessutom eluttag. Foto: Ulo Maasing.

Avgiftsfri WiFi finns naturligtvis ombord som på Swebus´ övriga bussar. Dessutom har varje plats USB-kontakt för laddning av exempelvis mobiltelefoner eller surfplattor. Varje stolspar har dessutom ett 230 volts elutttag.

Stolarna är dessutom delvis läderklädda.

– Vi satsar på ökad komfort eftersom vi ser att det efterfrågas från kunderna. Det är särskilt ungdomarna som driver efterfrågan i den riktningen, medan seniorerna är mer nöjda med den komfort vi hittills har erbjudit, framhåller Christel Grip.

De nya bussarna är de första i Swebus´ flotta om 49 bussar som är utrustade med farthållare som läser av vägens topografi fyra kilometer framför bussen och automatiskt anpassar körmönstret. På så sätt kan bränsleförbrukningen sänkas med upp till 8 procent. Motorerna är även nyutvecklade för biodiesel.

– För oss är miljöaspekterna viktiga. Alla våra linjer har Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval, framhåller Christel Grip.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)