Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Otillåtna bussar i Västtrafiks flextrafik

Otillåtna bussar kör för Västtrafik i Göteborgs miljözon. Foto: Ulo Maasing.

Otillåtna bussar kör för Västtrafik i Göteborgs miljözon. Foto: Ulo Maasing.

Över tio år gamla dieselbussar används i Västtrafiks Flexlinjetrafik i Göteborg, trots att de inte får köra i miljözon i Göteborg. Det avslöjar SvT Nyheter Väst. Bussarna körs av Sandarna Transporter och är i vissa fall av årsmodell 2004.

Irene Svänson på Sandarna Transporter förnekar för SvT Väst att överträdelserna av miljözonsreglerna sker systematiskt, trots att SvT:s reporter vid flera tillfällen har observerat att alltför gamla bussar körs i miljözon av företaget.

– Här har vi gjort ett fel, så här får det inte vara. Här får vi skärpa till oss. Det är noga med att vi kör på rätt fordon på rätt plats, säger Irene Svänson vd för Sandarna Transport till SvT Väst.

Mikael Olsson, trafikchef vid Västtrafik, säger till SvT Väst att han r förvånad, eftersom han för flera veckor sedan hade tagit upp frågan för att säkerställa att företaget inte körde med olagliga bussar inom miljözonen.

Anledningen till att Sandarna kör med gamla bussar uppges vara att de sökt och fått dispens för detta, en dispens som Västtrafik beviljat.

Matti Lahtinen, teamledare på upphandlingsavdelningen inom Västtrafik, uppger att Västtrafik hade sett sig tvunget att gå med på dispensen eftersom upphandlingen av Flexlinjetrafiken blev försenad och att man inte ville äventyra trafiken.

Sandarna har kört Flexlinjen för Västtrafik sedan 2004 och vann även den senaste trafikupphandlingen med trafikstart den 1 maj. Där krävdes att samtliga bussar skulle klara euro 6-kraven, något som ingen av bussarna idag klarar.

– Nu får de ju vite för det är reglerat i avtalet och sedan så har vi tagit en diskussion och Sandarna har fått komma med en plan på hur man säkerställer att det inte händer igen, säger Mikael Olsson till SvT Väst.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)