Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

(S): Slopade konsulter och mindre spår ska rädda SL-kortet

Trafikförvaltningens/SL:s kontor i Stockholm. Var och en av de anställda här backas upp av konsulter för nästan två miljoner om året, totalt 1,2 miljarder. Foto: Ulo Maasing.

Trafikförvaltningens/SL:s kontor i Stockholm. Var och en av de anställda här backas upp av konsulter för nästan två miljoner om året, totalt 1,2 miljarder. Foto: Ulo Maasing.

Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, det vill säga SL (Storstockholms Lokaltrafik) anlitar konsulter för 1,2 miljarder om året. Var och en av de cirka 640 anställda på Trafikförvaltningen får alltså konsulthjälp för nästan två miljoner om året. Nu vill (S) i landstinget skära rejält i konsultkostnaderna och samtidigt avbryta bygget av dubbelspår på Roslagsbanan, vilket sparar landstinget 4 miljarder kronor.

Det är två av huvudingredienserna i (S) förslag till landstingsbudget i Stockholms län och på så sätt menar partiet att man kan stoppa höjningen av priset på månadskortet i SL-trafiken. Allianspartierna har föreslagit en höjning med en hundralapp, vilket har vållat intensiv debatt i regionen.

En spårinvestering vill dock (S) göra. Den nya tunnelbanelinje som ska gå från Arenastaden i Solna till Odenplan bör byggas djupare, anser partiet. Idag är station Odenplan planerad att ligga så ytligt att en framtida förlängning av banan inte är möjlig. 300 miljoner kommer fördjupningen att kosta

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Helt vansinnigt!
    Istället för mycket dyr tunnelbana får man en betydligt billigare spårväg till Karolinska och Arenastaden som dessutom får fler hållplatser närmare passagerarna.

  2. Låter vettigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)