Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sågar Peter Jeppson av grenen han sitter på?

Helt förvisso blir trafiken dyrare om avtalen följs. Om lägsta pris är det enda som gäller så kan vi utgå från att seriösa bolag, som vill följa ingångna avtal, får svårt att hävda sig i konkurrensen., skriver P-O Ängegärd. Foto: Riksbanken.

Helt förvisso blir trafiken dyrare om avtalen följs. Om lägsta pris är det enda som gäller så kan vi utgå från att seriösa bolag, som vill följa ingångna avtal, får svårt att hävda sig i konkurrensen., skriver P-O Ängegärd. Foto: Riksbanken.

I en debattartikel går Peter Jeppsson emot krav på sociala villkor i offentliga upphandlingar. Som jag läser texten innebär det t.ex. att det inte ska vara möjligt att kräva att upphandlad trafik omfattas av arbetsmarknadens kollektivavtal. Enbart krav som finns i lagstiftningen ska få finnas med. Eftersom den svenska modellen bygger på frivilliga överenskommelser mellan arbetsmarknadens parter, så är det inget lagstadgat krav att kollektivavtalen ska följas. Därmed ska inte heller krav på detta kunna ställas i upphandlingarna.

Frågan är om inte Peter Jeppsson sakta sågar av grenen han själv sitter på genom att sjunga den fria konkurrensen lov.

Det är inte de som hävdar att ingångna kollektivavtal ska följas som undergräver den svenska modellen. Tvärtom undergrävs den av de som säger att det är bra med kollektivavtal, men att det inte är bra att fordra att de följs. Varför ska man träffa avtal om de inte har betydelse?

Helt förvisso blir trafiken dyrare om avtalen följs. Det har inte minst den granskning av taxibranschen som gjordes i media för ett tag sedan visat.

Om lägsta pris är det enda som gäller så kan vi utgå från att seriösa bolag, som vill följa ingångna avtal, får svårt att hävda sig i konkurrensen. Istället kommer de bolag, som kapar kostnader överallt där det är möjligt, att få den upphandlade trafiken.

Frågan är då vem Peter Jeppson företräder; De seriösa bolag, som även finns med som medlemmar i Transportföretagen, och som vill arbeta utifrån den svenska modellen, eller de bolag som enbart siktar på att vinna upphandlad trafik till lägsta möjliga pris.

Det är nog rimligt att tänka sig att de bolag som inte tar ett socialt ansvar genom att följa kollektivavtalen har lättast att vinna upphandlingen. Men när de kapar kostnader är de nog inte heller är så intresserade av att betala avgifter till olika intresseorganisationer, typ Transportföretagen. Så när Transportföretagens seriösa bolag är utkonkurrerade blir det nog dags för Peter Jeppson och övriga att söka nya jobb. Grenen är avsågad…

Men de ska inte misströsta – det finns säkerligen någon taxi- eller bussfirma som kan erbjuda dem jobb till löner, lägre än kollektivavtalet, i linjetrafik eller färdtjänst.

P-O Ängegärd
Busschaufför

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)