Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Spårväg i Uppsala gammaldags och dyrt”

"tt bygga spårväg i Uppsala är att lösa framtidens utmaningar med gammaldags och dyra lösningar", skriver fyra folkpartister i Upsala Nya Tidning. Foto: Ulo Maasing.

Att bygga spårväg i Uppsala är att lösa framtidens utmaningar med gammaldags och dyra lösningar, skriver fyra folkpartister i Upsala Nya Tidning. Foto: Ulo Maasing.

”Att bygga spårväg i Uppsala är att lösa framtidens utmaningar med gammaldags och dyra lösningar.” Det skriver fyra tunga folkpartister i Uppsala i en debattartikel i Upsala Nya Tidning, UNT, på måndagen. Där kritiserar de den styrande majoriteten i Uppsala, (S), (MP) och (V) för att redan ha låst sig vid spårväg som framtidens trafikläsning för kommunen.

”Det talas väldigt lite om andra, billigare och mer effektiva lösningar”, skriver de fyra folkpartisterna, kommunalrådet Mohammad Hassann, landstingsrådet Lina Nordquist, ledamoten i gatu- och samhällsmiljönämnden Stojka Lakic samt ledamoten i kollektivtrafiknämnden Carl Nettelblad.

De pekar på att Uppsala växer i stor skala vilket i sin tur ställer krav på hur en rad samhällsfunktioner ska lösas, bland dem kollektivtrafiken. Frågan om transporter måste få en central roll och att frågan måste utredas utan förbehåll.

– Tyvärr verkar inte den styrande majoriteten i Uppsala kommun, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, och Vänsterpartiet vilja det. Deras enda lösning heter spårvagn. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har mer eller mindre lovat att spårvagnar ska bli verklighet i Uppsala. Utan att ta hänsyn till kostnaderna eller till Uppsalas nuvarande utmaningar vill de bygga ett spårvagnsnät, heter det i artikeln i UNT.

De pekar på att en första utredning har visat att spårvägen skulle kosta omkring tio miljarder kronor på en sträcka,

– Dessa pengar finns inte. Om vi nu hade haft dessa miljarder hade det ändå varit slöseri med skattemedel att satsa alla på Uppsalas stadskärna. Kommunen är större än så, skriver de fyra och fortsätter:

– Att ensidigt fokusera på Uppsalas tätort urholkar budgeten för kollektivtrafiken, inte bara för andra kommuner utan framför allt för Uppsala kommuns kransorter och för landsbygden. Det är ett misstag att majoriteten låser sig själv och de utredande tjänstemän som är beroende av deras direktiv vid spårvagnar som enda alternativ. Utredningsarbetet blir därmed bakbundet och begränsat. Det hämmar innovativa och kreativa lösningar.

Som exempel på alternativ lyfter de fyra fram lösningar med BRT och superbussar à la MalmöExpressen.

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. OM S, Mp och V önskar att kollektivtrafuken ska köras med ett minimum av fossil energi, kunde de istället kräva att befintliga dieselbussar körs på HVO (och gasbussar på 100 % biogas). De kunde kräva att framtida bussar körs helt eller delvis på el, och är el- eller el-diesel-hybridbussar. Hybridbussarna kan köras även då det är strömavbrott, vilket är bra. Då använder de dieselmotorn. MEN: Dieselmotorn kunde ju köras på t.ex. HVO, BTL eller GTL istället för på råoljebaserad dieselolja. Enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) ska man välja den billigaste lösningen, givet t.ex. att man vill ha minimala utsläpp av växthusgaser. Då måste spårvagn vara en av de dyraste lösningarna, och således vara olaglig… Fler och fler politiker idag struntar i Lagen… Vilka signaler sänder det ut till medborgarna??? Att Lager gäller för oss, men inte för den politiska eliten, som i strid mot Lagen slösar bort våra skattepengar…

    • Jag förstår inte varför man är så insnöad på spår i gatan? Ska man lägga 10 miljarder kan man väl satsa på tunnel eller högbana i stället? Det finns inte plats för spårvagnar på Uppsalas gator! Själv skulle jag föredra en snyggt designad högbana!

      • Tja, spårvägen går i gatan för att det är där kunderna/resenärerna finns. Det är ganska ont om dem där uppe i det blå.

Lämna ett svar till Bengt Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)