Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sverige lika stort som Danmark

Den som vill ha högst en timmes restid till jobbet med kollektivtrafik i Sverige kan bosätta sig på en yta som är nästan lika stor som Danmark, konstaterar Samtrafiken i en ny rapport.

Den som vill ha högst en timmes restid till jobbet med kollektivtrafik i Sverige kan bosätta sig på en yta som är nästan lika stor som Danmark, konstaterar Samtrafiken i en ny rapport.

Den som vill arbetspendla in till någon av de 31 större städerna i Sverige kan bosätta sig på en yta som motsvarar nästan hela Danmark. Stockholm är Sveriges mest pendlingsbara stad, följt av Linköping och Uppsala. Det framgår av Samtrafikens rapport Pendlingsbara Sverige 2015, som granskar pendlingsmöjligheterna med kollektivtrafiken.

För andra året har Samtrafiken kartlagt hur pendlingsbara svenska städer är. Rapporten granskar pendlingsmöjligheterna i morgontrafiken in till de 31 svenska största kommunerna som många även arbetspendlar till.

Totalt kan man pendla med kollektivtrafiken från 39 020 kvadratkilometer in till de här 31 städerna med maximalt en timmes resväg. Och i genomsnitt finns det 757 hållplatser runt varje ort där man kan ta kollektivtrafiken till stan på max en timme.

– Att kunna bo på en plats och samtidigt ha möjligheten att resa kollektivt till arbetet är avgörande för Sveriges utveckling, säger Gerhard Wennerström, VD på Samtrafiken. Vår granskning visar att vi har mycket kollektivtrafik i Sverige för den som vill lämna bilen hemma och ta tåget eller bussen istället.

Rapporten rankar städernas pendligsbarhet efter tre olika variabler; hur lång är den längsta sträckan man kan resa kollektivt på en timme in till stan i morgonrusningen, hur stort är området runt staden man kan bo på och ha en timme in till stadskärnan och hur många hållplatser man kan man resa ifrån.

Stockholm har flest hållplatser inom en timmes pendlingsavstånd, medan Uppsala har den största pendlingsbara ytan runt staden. Längst sträcka man kan pendla på under en timme är 12,6 mil från Nässjö till Linköping respektive från Norrköping till Södertälje.

– Till elva av de 31 kommunerna kan man pendla som längst över 10 mil på en timme, säger Gerhard Wennerström. Det finns goda möjligheter för den som vill bosätta sig på landet och pendla in till stan på många platser runt om i Sverige.

När rankingen bryts ner på Sveriges landsdelar ser man att Gälve är den mest pendlingsbara staden i Norrland, Linköping i Götaland och Stockholm i Svealand. Topplistan över de medelstora städerna med mellan 50 000 och 100 000 invånare toppas av Södertälje följt av Halmstad.

Generellt finns ett samband mellan hur stora kommunerna är sett till antalet invåndare och var de hamnar i listan. De största är i topp medan de mindre återfinns längre ner, speciellt de som inte ligger i närheten av Stockholm, Göteborg eller Malmö. Det finns dock undantag. Varberg med enbart 60 000 invånare hamnar på plats 12 medan Helsingborg med mer än dubbelt så många invånare hamnar först på plats 22.

Här är Samtrafikens rankning av 31 svenska städers pendlingsbarhet:

1. Stockholm
2. Linköping
3. Uppsala
4. Göteborg
5. Lund
6. Södertälje
7. Norrköping
8. Västerås
9. Malmö
10. Halmstad
11. Örebro
12. Varberg
13. Eskilstuna
14. Växjö
15. Trollhättan
16. Kalmar
17. Gävle
18. Borås
19. Karlstad
19. Norrtälje
21. Umeå
22. Helsingborg
22. Jönköping
24. Sundsvall
25. Kristianstad
26. Falun
27. Östersund
28. Karlskrona
29. Visby
30. Skellefteå
31. Luleå

Share Dela

Taggat som:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)