Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxiförbundet: Satsa på taxi istället för buss

Mer taxi, mindre buss i kollektivtrafiken, kampanjar Taxiförbundet för. Foto: Ulo Maasing.

Mer taxi, mindre buss i kollektivtrafiken, kampanjar Taxiförbundet för. Foto: Ulo Maasing.

Inför Almedalen har Svenska Taxiförbundet startat en kampanj för att samhället ska satsa mindre på buss, både på landsbygd och i storstäder. Istället vill man att delar av busstrafiken ska ersättas av taxi, både på landsbygd och i storstad.

Taxiförbundet lutar sig på en rapport från HUI som bygger på underlag från Kalmar Länstrafik om fördelar med buss och taxi. Kalmar Länstrafik är den region i landet som har de överlägset högsta kostnaderna i landet för en resa med kollektivtrafik.  Länet har också låtit kostnaderna för kollektivtrafiken skena mest i landet.

En stor del av kostnaderna i Kalmar län beror på den kostnadsdrivande regionaltågstrafiken som Taxiförbundet dock inte tar upp i sin kampanj.

– I stora delar av landsbygden rullar stora bussar med enstaka passagerare. Även i storstadstrafik går bussarna nästan tomma utanför rusningstid. Det är inte samhällsekonomiskt vettigt. Inte heller bra om vi ska klara målet om ett fördubblat kollektivtrafikresande, säger Per Juth, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

En satsning på bättre regional service med anropsstyrd trafik skulle sannolikt leda till att många familjer som idag äger flera bilar, kan klara sig med bara en enda bil, hävdar Taxiförbundet.

Stora bussar som fraktar luft i brist på resenärer kan ersättas med anropsstyrd taxi i linjetrafik, menar förbundet. Man pekar också på att taxi kan även användas till att mata fram till stomlinjer som då kan rätas ut och göras effektivare med kortare restider som följd.

– En ny syn på taxi och kollektivtrafik är den enda framkomliga vägen om vi ska kunna öka resandet med kollektivtrafiken i stad och landsbygd och därtill få mer kollektivtrafik för pengarna, säger Per Juth.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Det låter som en god idé. Det vore intressant om Taxiförbundet konkretiserade de här goda vettiga idéerna ihop med bussbolag och politiker / tjänstemän som beställer kollektivtrafik, som finns på kollektivtrafikmyndigheterna. Jag åker mycket kollektivtrafik, och kan intyga att även i storstäder är det få åkande bortom rusningstid på en hel del linjer. Bättre att de få resande kunde beställa taxi på de tiderna. En taxi drar 0.5 liter drivmedel per mil. En buss drar 3 till 4 liter RME, HVO eller dieselolja per mil. (Etanolbuss drar 6 till 10 liter per mil… Miljövänligt och bra, eller? Gasbussar är också ”törstiga”. Ska miljön räddas och utsläppen till luft minimeras mha ett maximalt energislöseri + maximala utsläpp av växthusgaser? Ska el + biodrivmedel räcka till och kunna ersätta råolja och fossil naturgas i ”fordonsgas” gäller det att minimera förbrukning av drivmedel, minimera körsträckor, använda så små och energisnåla fordon som möjligt, etc. )

  2. En Taxi är dyrare än en buss på vissa sträckor. Därav kan det bli en ren vinst att köra med bussen trots att det borde räcka med en Taxi. Dessutom kan det var en större mängd resande under delar av resan, samt att viss trafik på landsbygden även transporterar gods. Svårt att få in en pall på 500 kg i Taxin.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)