Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Temsas lilla storsäljare, nu också med batteridrift

Den 9,5 meter långa MD9 har blivit en storsäljare för turkiska Temsa. Även i Sverige har modellen haft framgångar. Nu lanseras den också som batteridriven stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

Den 9,5 meter långa MD9 har blivit en storsäljare för turkiska Temsa. Även i Sverige har modellen haft framgångar. Nu lanseras den också som batteridriven stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

Den turkiska busstillverkaren Temsa presenterar nu sin storsäljare, midibussen MD9 i stadsbussutförande och med batteridrift. Bussen, MD9 ElectriCITY, är en av många nyheter på kollektivtrafikmässan i Milano som till stor del präglas av elbussar.

Med MD9 har Temsa haft framgång även på den svenska marknaden, även om det där främst har gällt bussar för skoltrafik och enklare beställningstrafik. Men MD9 finns också som stadsbuss, och nu även som batteridriven stadsbuss. Därmed har ytterligare en stor busstillverkare etablerat sig i den snabbt växande marknaden för elbussar.

Plats finns för 25 sittande och 25 stående passagerare plus en rullstol. Foto: Ulo Maasing.

Plats finns för 25 sittande och 25 stående passagerare plus en rullstol. Foto: Ulo Maasing.

Med sin kapacitet på 25 sittande och 20 stående passagerare är MD9 ElectriCITY en buss som bör ha en klar marknadspotential som stadsbuss för mindre städer eller som matarbuss till tyngre linjer.

Längden är 9,5 meter och bussen har ett batteri på 160kWh.

Som vanligt på batteribussar behövs ingen växellåda, utan bussen accelererar mjukt och jämt utan ryckighet som kan kännas störande för passagerarna. Bromsenergin återvinns och lagras i batterierna.

Förarplatsen i Temsa MD9 ElectriCITY. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen i Temsa MD9 ElectriCITY. Foto: Ulo Maasing.

Förutom laddning i depå kan snabbladdning ske  vid hållplatserna. På tio minuter kan bussen laddas med 30 kW vilket ger 30 kilometer körsträcka enligt vad Temsa uppger.

Även om elbussar är det som verkligen präglar UITP:s mässa i Milano är inte gas- eller dieselbussar helt borta.

Temsa MD9 ElectriCITY

Temsa MD9 ElectriCITY. Foto: Ulo Maasing.

Temsa visar således sin stadsbuss Avenue i gasutförande och Irisbus, liksom flera turkiska busstillverkare presenterar gasbussar på mässan.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Milano

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)