Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transdev och Nobina vann i Skåne

Transdev och Nobina är vinnare i Skånetrafikens senaste upphandling. Foto: Ulo Maasing.

Transdev och Nobina är vinnare i Skånetrafikens senaste upphandling. Foto: Ulo Maasing.

Transdev vann upphandlingen av två busskontrakt i Skåne, enligt ett tilldelningsbeslut på torsdagen av Skånetrafiken. Samtidigt fick Nobina fortsatt förtroende för trafik som man redan kör.

Transdev vann regionbusstrafiken mellan Malmö-Lund samt SkåneExpressen 1 och 2 som är expressbusstrafik mellan Kristianstad-Hörby-Lund-Malmö. Avtalen gäller i tio år.

Trafiken Malmö – Lund omfattar 57 bussar som ska köras på RME. Trafikstarten är den 1 oktober nästa år.

På SkåneExpressen Malmö – Kristianstad via Lund och Hörby ska Transdev köra med 25 RME-drivna bussar. Dr är trafikstarten den 11 december nästa år.

Nobina får fortsatt förtroende att fortsätta köra regiontrafiken Höganäs och Ekeby. Avtalsstart är i december nästa år och trafiken omfattar ett 50-tal tursatta bussar.

Dessutom ingick Ringbuss Höör i upphandlingen. Den trafiken gick till Flexbuss AB.

Totalt fick Skånetrafiken in 18 anbud, två av uppdragen hade sex anbud och två uppdrag hade tre anbud var.

– Vi är nöjda med resultatet, säger Ewa Rosén, upphandlingschef på Skånetrafiken. Det var mycket god konkurrens och vi har aldrig tidigare vid en upphandling haft så många anbud, vilket känns riktigt bra.

Samtliga avtal bygger på en affärsmodell med resandeincitament, vilket innebär att trafikföretagen ansvarar för detaljplanering av tidtabellen, lokal marknadsföring och information i högre grad framöver. Utöver planerade utökningar av trafikutbudet ger upphandlingen ingen ökad kostnad.

– Det är vår uppfattning att avtalsmodellen innebär att vi får ännu mer engagerade trafikföretag och ett bra samarbete i framtiden.De nya avtalen sätter också ännu mer fokus på kvalitet vilket kommer våra resenärer till gagn, säger Ewa Rosén.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)