Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffare regler vid försening

Justitieminister Morgan Johansson(S): Resenären ska inte bara vara hänvisad till de resegarantier som olika trafikbolag ensidigt bestämmer. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Justitieminister Morgan Johansson(S): Resenären ska inte bara vara hänvisad till de resegarantier som olika trafikbolag ensidigt bestämmer. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

En ny lag som ställer tuffare krav på trafikföretagen föreslås av regeringen. Den nya lagen införs den 1 april nästa år  gäller resenärernas rättigheter i lokal och regional kollektivtrafik. Den innebär bland annat att resenärernas rätt till information om förseningar utökas och att en lagstadgad rätt till ersättning vid förseningar införs. Orsaken till förseningen spelar ingen roll för resenärernas rätt till ersättning. Lagen är trafikslagsövergripande och ska gälla vid resor med tåg, tunnelbana, spårvagn och buss.

Här är de viktigaste punkterna i lagen i korthet:

• Lagstadgad minimirätt till ersättning vid förseningar som är mer än 20 minuter. Ersättningen ges för annan transport med till exempel taxi eller egen bil alternativt ersättning för biljettpriset med 50 procent vid mer än 20 minuters försening, 75 procent vid mer än 40 minuters försening och 100 procent vid mer än 60 minuters försening.

• Transportörernas skyldighet att lämna reseinformation om bland annat aktuella förseningar eller andra störningar i trafiken utökas.

• Konsumentverket ges möjlighet att ingripa med ekonomiska påföljder i form av vitesförelägganden mot den transportör som inte fullgör den lagstadgade informationsskyldigheten.

• Resenärer med periodkort får rätt att frånträda avtalet vid ändrat trafikutbud. Bestämmelsen kan bli viktig för resenärer som köper periodkort med lång giltighetstid och som kostar mycket pengar, till exempel ett årskort.

• Transportörens ansvar vid förseningar ska gälla oavsett om förseningen beror på omständigheter som transportören inte har kunnat undvika eller förebygga följderna av. Transportörerna kan alltså inte friskriva sig från förseningsansvaret vid så kallad force majeure.

– För resenärerna i kollektivtrafiken är det viktigt med förutsebara och rättvisa regler för ersättning vid förseningar. Man ska inte bara vara hänvisad till de resegarantier som olika trafikbolag ensidigt bestämmer, säger justitieminister Morgan Johansson.

– Det är också viktigt att resenärerna får samma rättigheter över hela landet. Det ska kvitta om man reser i Norrbotten eller Blekinge när det gäller rätten till ersättning vid förseningar.

Regeringen betonar att den nya lagen sätter en miniminivå när det gäller ersättning till resenärerna. Det står dock alla trafikbolag fritt att ha generösare regler.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Varför boka en buss när man kan ta en buss i linjetrafik till samma plats eller ort. Är man fyrtio stycken krävs det kanske en Förstärkningsbuss som kommer att dröja mer än 20 minuter vilket betyder att alla på den reser till ett kraftigt rabatterat pris. Snöstorm, underkylt regn samt trafikolyckor kommer att kosta trafikföretagen stora summor.

    Frågan är om dom kan kräva omförhandling av ingångna avtal med hänvisning till ändrade regler som har en kraftig påverkan då deras verksamhet..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)