Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Van Hool presenterar designstudie av BRT-buss

Den framtidsversion av BRT-bussen Exqui.City som Van Hool kommer att presentera har bland annat 30 procent större fönsterytor på sidorna. Samtliga illustrationer: Van Hool.

Den framtidsversion av BRT-bussen Exqui.City som Van Hool kommer att presentera har bland annat 30 procent större fönsterytor på sidorna. Samtliga illustrationer: Van Hool.

Den belgiska busstillverkaren Van Hool kommer att nästa vecka presentera en designstudie av hur företagets BRT-buss Exqui.City kan utvecklas. Dagens version av Exqui.City går i trafik i en rad europeiska städer. Bland dessa är Malmö med MalmöExpressen som på måndagen firade ettårsjubileum. Designstudien av framtidens Exqui.City presenteras på UITP:s kongress och mässa i Milano nästa vecka.

Än så länge har Van Hool bara offentliggjort några skisser från designstudien.

Exteriören präglas av släta sidor med större fönsterytor än på dagens versioner. Fönstren går ända från takkanten och nästan ner till i nivå med bussgolvet. Därmed har fönsterytorna ökats med närmare 30 procent, samtidigt som bussens aerodynamiska design har accentuerats. De större fönstren gör också att mer ljus kommer in i bussen, vilket i sin tur ökar känslan av rymd för passagerarna.

Genom att använda navmotorer kan golvet sänkas och samtidigt bli helt plant i bussens hela längd. Det ökar också passagerarkapaciteten och möjligheterna att ta med exempelvis fler barnvagnar eller rullstolar genom det andra dörrparet.

I passagerarutrymmet har det tillkommit bland annat en lång uppfällbar bänk.

I passagerarutrymmet har det tillkommit bland annat en lång uppfällbar bänk.

I passagerarutrymmet har det också tillkommit en lång, nerfällbar bänk. Med bänken uppfälld skapas ett antal ståplatser som kan utnyttja bänkens ryggstöd som stöd även för stående resenärer.

Nya material används i stolsklädslarna. Dessa material minskar såväl vattenförbrukning som CO2-utsläpp vid tillverkningen avsevärt.

Interiören präglas också av ett takfönster som kan kombineras med indirekt belysning. Stora elektroniska skärmar är placerade ovanför dörrarna, inne i bussen. Där anges nästa hållplats och en mängd annan information.

Bussen har RGB LED-belysning interiört. Det gör det möjligt att i belysningen använda ett brett spektrum av färger och föraren kan använda detta för att åstadkomma ett stämningsskapande ljus inne i fordonet.

Naturligtvis finns WiFi och ett antal USB-kontakter för passagerarna.

Även förarplatsen har fått sig en ordentlig genomgång av Van Hools designers. Främst gäller det instrumentbrädan som är helt ny.

Bussmagasinet.se kommer att vara på plats på kongressen och mässan i Milano och rapportera utförligt om nyheterna där.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Milano

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)