Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världspremiär från VDL: Elbuss med BRT-design

VDL Citea SLFA Electric är en batteribuss med BRT-design. Foto: Ulo Maasing.

VDL Citea SLFA Electric är en batteribuss med BRT-design. Foto: Ulo Maasing.

Den holländska busstillverkaren VDL Bus & Coach visade för första gången upp sin stadsbuss Citea som ledbuss med eldrift. Den 18,1 meter långa bussen är den första i en serie på åtta som ska levereras till lokaltrafiken i den tyska staden Köln, KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe) . Där sätts de i trafik i oktober så KVB gör om en linje helt till elbussdrift.

Det är stadsbusslinje 33 i staden vid Rhen som då får sina dieselbussar utbytta mot de nya batteribussarna. Linjen är cirka sju kilometer lång och har tretton hållplatser. Den går från centralstationen till förorten Zollstock.

– Vi står inför stora förändringar. Marknaden kräver emissionsfria bussar i stadstrafik. Lösningen är att allt mer gå över till eldrift, förklarade Alex de Jong, chef för kollektivtrafikdelen av VDL Bus & Coach på UITP-mässan i Milan som öppnade på måndagen.

Bussen är den första av åtta som ska levereras till Köln där lokaltrafiken i höst elektrifierar en stadsbusslinje. Foto: Ulo Maasing.

Bussen är den första av åtta som ska levereras till Köln där lokaltrafiken i höst elektrifierar en stadsbusslinje. Foto: Ulo Maasing.

Den buss som visas i Köln har drivlina från Siemens och är försedd med Schuck pantograf på taket. Till skillnad från Volvos elbuss fälls pantografen upp vid laddstationerna på linjens ändhållplatser. Volvo har valt en lösning med en pantograf som istället fälls ner från laddstationen mot bussen. Det spar vikt och energi, men från VDL menar man att det är en lösning som samtidigt ökar risken för driftstopp.

Mellan förarplatsen och det första dörrparet i främre delen av bussen finns en stor plats för rullstolar, barnvagnar osv. Foto: Ulo Maasing.

Mellan förarplatsen och det första dörrparet i främre delen av bussen finns en stor plats för rullstolar, barnvagnar osv. Foto: Ulo Maasing.

VDL menar att pantografen är en av de mest rörliga delarna i hela systemet. Om den är monterad på laddstationen kommer den att fällas upp och ner varje gång en buss stannar för laddning vilket ger ett mycket större slitage än om pantografen är monterad på bussen.

Samtidigt betonar man att VDL inte har låst sig för en enda lösning – det är upp till kunden att välja. Detsamma gäller drivlinan och batteripaketen.

Den nya bussen, VDL Citea SLFA Electric, snabbladdas vid ändhållplatserna. För att balansera batterierna sker dessutom laddning i depå nattetid.

Förarplatsen i VDL Citea SLFA Electric. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen i VDL Citea SLFA Electric. Foto: Ulo Maasing.

Bussen är helt batteridriven. Den är strängt taget en kombination av 12-metersbussen Citea Electric och ledbussen Citea SLFA som har getts en häftigare design för BRT-bruk.

Bussen har genomgående låggolv.

Pangtografen är placerad på taket på den främre delen av bussen, ovanför den andra axeln. Laddning av batterierna på 250kW tar 5 – 10 minuter enligt tillverkaren.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Milano

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)