Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brister på var fjärde buss som polisen kollade

När polisen nyligen kontrollerade bussar i hela landet hade var fjärde buss brister. Arkivbild: Ulo Maasing.

När polisen nyligen kontrollerade bussar i hela landet hade var fjärde buss brister. Arkivbild: Ulo Maasing.

När polisen  under sin trafikvecka den 20 – 26 juli kontrollerade 161 bussar på de svenska vägarna visade det sig att 38 av de kontrollerade bussarna hade olika typer av brister. ”Det värsta var en buss vars bromsar inte fungerade som de skulle”, säger Mats Östman, tillförordnad chef på polisens trafiksektion Mitt.

62 av de kontrollerade bussarna var svenska och 99 utländska. Polisen tittade bland annat på om fordonet var godkänt för trafik, om föraren hade rätt dokumentation och om det fanns tekniska brister.

– En buss fick körförbud på plats på grund av luftläckage i bromssystemet. Det är rent ut sagt livsfarligt att köra runt med bromsar som inte fungerar som de ska, säger Mats Östman.

Sex andra bussar hade också tekniska brister.

Polisen tog även nykterhetsprov på förarna men ingen av de kontrollerade bakom ratten var påverkade.

– Vi upptäckte en person som nu misstänks för att ha kört med ett förfalskat förarkort, säger Mats Östman.

Resultatet gav också att 46 färdskrivare visade på brister samt att fyra var manipulerade. Bland förarna misstänks 69 personer för att ha misskött kör- och vilotider.

Insatsveckans syfte var att öka trafiksäkerheten för kollektivtrafik, turistbussar och andra bussar i yrkestrafik. Insatsen görs samtidigt i hela EU.

– Att kontrollera olika typer av fordon gör vi ju dagligdags men med insatsveckor kan vi sätta fokus på specifika trafikproblem, säger Mats Östman.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är åteer igjen publiserat resultat av kontroll på Bussar med nedslående resultat.När detta skrivs ut i media segs det ingen ting om vilka brister annat än det ena lufläckan i bromsystemet. Vanliga ressenärer som inte kan de tekniska termer blir oroliga i onödan.TEKNISK FEL INNREKNAS ,trasig lampa i posisjonsljus,parkeringsljus,halv,hel bakljus osv.Beroende av vem kontrolanten er,blir det påpekande,eller felraport.Brott på kör ock vilotider,är 3-5-10 minutter på grund av trafikstokningar,olyckor etc.Jag tror dom alra flästa innom yrket försöker göra sitt besta ock företagen som dagligen sliter mot den OSUNDA konkuransen gjör sitt besta.Jag har kjört yrkesmesigt innom buss i samma företag i25 år.Mött många poliser ock kontrolanter längs våra vegar,det er 99%trevliga bemötanden.En polis bad om ursäkt en lördags morgon för att han störde mig,dom hadde en nykterhetskontroll,med andra ord gjorde sitt jobb som jag.Det är nog så många kjenner.

Lämna ett svar till Arne Urdshals Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)