Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Regeringens höstbudget slår hårt mot busstrafiken

Regeringens förslag på höjd dieselskatt slår mot bussföretagens lönsamhet och möjligheterna att öka kollektivtrafiken, menar Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo MAasing.

Regeringens förslag på höjd dieselskatt slår mot bussföretagens lönsamhet och möjligheterna att öka kollektivtrafiken, menar Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Den höjning av dieselskatten som regeringen vill genomföra äter upp nästan en tredjedel av bussbranschens lönsamhet. Det hävdar branschorganisationen Sveriges Bussföretag som reagerar kraftigt på skattehöjningen som regeringen kommit fram till efter budgetförhandlingarna på Harpsund. Bussföretagen reagerar också på att remissinstanserna bara har sju dagar på sig att svara på förslaget.

Den ytterligare höjning av dieselskatten med fem öre per liter som regeringen vill ha igenom i höstbudgeten, utöver de 48 öre som man föreslog i våras, kommer att slå hårt mot busstrafiken, menar Sveriges Bussföretag.

Kostnaderna för busstrafiken ökar därmed med omkring 80 miljoner kronor per år. Enligt bussföretagen motsvarar det närmare en tredjedel av bussbranschens rörelseresultat efter finansnetto.

Men det är inte bara bussföretagen som drabbas utan hela kollektivtrafiken. Ökade energiskatter innebär höjda biljettpriser och därmed riskerar kollektivtrafikresandet med buss att minska, menar organisationen.

Regeringen konstaterar att det finansiella läget i kommunsektorn är ansträngt och att utgifterna för subventioner av kollektivtrafiken blivit överraskande höga. Med stigande energikostnader minskas därmed det ekonomiska utrymmet för regionerna och kommunerna att satsa på ökad kollektivtrafik, framhåller Sveriges Bussföretag.

Men organisationen går vidare i sin hårda kritik av regeringens drivmedelsbeskattning:

– Till råga på allt föreslås att bränsleskatterna ska följa BNP (Bruttonationalprodukten) genom en schablonhöjning av KPI (konsumentprisindex) plus två procent per år, oavsett den reala BNP-utvecklingen. Detta innebär införandet av en helt ny princip inom punktskattelagstiftningen. Denna schablon innebär att även energiskatten på biodrivmedel kommer att höjas för varje år, framhåller bussföretagen.

Man pekar också på att energiskattehöjningarna innebär att skatteskillnaderna ökar mellan spårtrafik och busstrafik inom kollektivtrafiken. Spårtrafiken är idag helt befriad från energiskatter vad gäller diesel, flytande biobränslen och elektricitet.

Bussföretagen konstaterar att regeringen vill att jordbruket kompenseras för skattehöjningen på diesel.

– Om nu regeringen menar allvar med talet om satsning på kollektivtrafiken borde även busstrafiken omfattas av en skattebefrielse, anser Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Men kör inte bussarna på dieselolja då, om skatterna på dieselolja gör den dyr!!!!! Det finns ju HVO att köra på istället. Eller möjligen på RME, men då bussarna sönder mer (dieselpumpar, insprutare och spridare), det börjar växa ”monster” i tankarna, dieselfilter sätter igen, m.m. Så RME kan bli dyrt.

  2. Och sen har vi problemet med filtrerbarheten när det blir kallt minus 26 för RME, här är det inte ovanligt med temperaturer under minus 40 då är det smör i tanken

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)