Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kampen om elbussmarknaden trappas upp

Världens största busstillverkare, Yutong, vässar nu kampen om den snabbt växande marknaden för elbussar i Europa.

Världens största busstillverkare, Yutong, vässar nu kampen om den snabbt växande marknaden för elbussar i Europa.

Kampen om den europeiska marknaden för elbussar är nu på väg att skärpas ordentligt. Världens största busstillverkare, kinesiska Yutong, planerar att på den stora bussmässan i Kortrijk i oktober, Busworld, lansera en ny tolvmeters batteribuss för stadstrafik. I ett första skede siktar man in sig på London och Paris. Båda städerna satsar hårt på en stor omställning till elbussar i kollektivtrafiken.

Enligt den brittiska facktidningen RouteOne kommer Yutong att på Busworld i Kortrijk att presentera en ny enplans elbuss, speciellt konstruerad och designad för den europeiska marknaden. Bussen är en vidareutveckling av Yutongs laddhybrid som har sålts i 1700 exemplar i Kina.

Europaversionen är en låggolvsbuss med batterier från antingen Samsung eller från samma leverantör som biltillverkarna Tesla och BMV använder. Beslut om batterileverantör fattas nästa vecka.

Yutong utlovar en räckvidd med fulladdade batterier på 255 – 280 kilometer vilket är fullt tillräckligt för en dags trafik i London. Yutongs internationella marknadschef uppger för Routeone att Yutongs nya elbuss endast kommer att ha tio tons tomvikt vilket ger 20 procent lägre driftskostnader än företagets konkurrenter. Energiförbrukningen uppges till 0,9 kW/kilometer.

Att Yutong är så inriktad på London och Paris beror på att de båda städerna planerar för en omfattande, snabb elektrifiering av busstrafiken.

Efter mässan i Kortrijk ska den första bussen gå i trafik i Paris för att lokaltrafiken där, RATP, ska kunna utvärdera den. Som vi tidigare rapporterat planerar Paris att inom tio år endast ha nollutsläppsbussar i trafik, flertalet av dem elbussar. Det innebär att en jättemarknad på 4500 bussar, varav 80 procent ska vara elbussar, öppnas för tillverkarna.

Som vi också tidigare har rapporterat planerar London att endast ha helelektriska enplansbussar i trafik i centrala staden. Det innebär att man om fem år ska ha 300 elbussar i trafik, förutom dubbeldäckarna. Nyligen beställde en av operatörerna, Go-Ahead Group 51 batteribussar från BYD (Build Your Dreams) för trafik i centrala London. Även Irizar har levererat två batteridrivna stadsbussar till Go-Ahead i London.

BYD ska till hösten också leverera en batteridriven dubbeldäckare till London. Även Optare är inne på elbussmarknaden i den brittiska huvudstaden i samband med att en linje som körs av Arriva, linje 312, ska bli helelektrisk och trafikeras av Optare MetroCity batteribussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)