Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt snabbt försök för Gotlandsbåten

Gotlandsbåten gör ett nytt försök nästa år. Då ska man sätta in snabbfärjan HSC Express i Gotlandstrafiken. Foto: Gotlandsbåten.

Gotlandsbåten gör ett nytt försök nästa år. Då ska man sätta in snabbfärjan HSC Express i Gotlandstrafiken. Foto: Gotlandsbåten.

Uppstickaren Gotlandsbåten AB siktar nu på att ta upp konkurrensen om Gotlandstrafiken nästa år.  Rederiets styrelse meddelade på tisdagen att man har hittat ett lämpligt fartyg för kommande säsonger. Till skillnad från det fartyg man häromåret planerade att sätta i trafik är det en snabbfärja som Gotlandsbåten kommer att chartra för trafiken.

Det är snabbfärjan HSC Express som är byggd 1998 som Gotlandsbåten planerar att fartyget ska vara svenskflaggat och ha svensk besättning.

– Nu har vi ett bra fartyg som vi kan disponera många år framöver. Hon kommer att ägas av ett nytt rederi Nordic HSC AB och chartras förmånligt av Gotlandsbåten, säger Stefan Daun, styrelseordförande i Gotlandsbåten AB.

Ralph Axelson, vd för Gotlandsbåten. Foto: Gotlandsbåten.

Ralph Axelson, vd för Gotlandsbåten. Foto: Gotlandsbåten.

HSC Express tar ca 900 passagerare, ca 200 bilar, 4 bussar och är 91 meter lång och 26 meter bred. Fartyget har fartresurser upp till 40 knop men i Gotlandstrafiken kommer hon att köra i ca 30 knop. HSC Express går just nu i trafik på Irländska sjön för rederiet P & O och har seglat för P & O sedan 2000.

Två systerfartyg går i trafik i Skandinavien, Max Mols som seglar i inrikestrafik i Danmark samt Fjord Cat som seglar mellan Norge och Danmark.

– Nu börjar jobbet med att bygga upp en organisation igen för Gotlandsbåten och detta räknar vi vara klara med framåt september/oktober, säger Ralph Axelson, vd Gotlandsbåten.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)