Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Populärt med appköp i Uppland

UL:s biljettapp har snabbt blivit populär. Foto: Ulo Maasing.

UL:s biljettapp har snabbt blivit populär. Foto: Ulo Maasing.

Upplands Lokaltrafik, UL, lanserade i höstas sin app för biljettförsäljning och trafikinformation. När man nu summerar de första sommarmånaderna kan UL konstatera att appen har blivit populär. Varannan upplänning har appen i sin mobil.

Under juni och juli har 161 000 biljetter sålts via appen. Ett normaldygn säljs cirka 2 700 app-biljetter, vilket motsvarar cirka 15 procent av den totala enkelbiljettsförsäljningen.

– Det visar att satsningen på en app med möjlighet att söka information och göra biljettköpet direkt i appen var helt rätt. Det sporrar oss att fortsätta utveckla funktioner som underlättar för alla som reser med UL:s bussar och tåg, säger UL:s kommunikationschef Angelique Prinz Blix.

I genomsnitt görs cirka 400 nya nedladdningar av UL-appen per dygn. Sedan lanseringen i oktober 2014 har 155 000 nedladdningar gjorts, vilket statistiskt sett innebär att varannan länsinvånare i Uppsala län har appen i sin mobiltelefon.

Många använder också appen för att ta reda på när bussen eller tåget går. Statistiken visar på mellan 7 000 och 8 000 användare per dygn.

Appen har också förenklat resandet mellan Uppsala och Stockholms län med SL:s pendeltåg. Biljetten köps direkt i appen, vilket gör att den tekniska utmaningen mellan UL och SL: s skilda biljettsystem kan kringgås. Under juli såldes cirka 5 300 app-biljetter med UL/SL-kombination.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)