Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Prisras och tusentals nya jobb i expressbussarnas spår

Transdev är en av de nya aktörerna på den avreglerade marknaden för långväga busstrafik i Frankrike. Transdev har skapat expressbussföretaget Isilines som kör Scania Touring mellan en rad franska städer. Foto: Transdev/Isilines.

Transdev är en av de nya aktörerna på den avreglerade marknaden för långväga busstrafik i Frankrike. Transdev har skapat expressbussföretaget Isilines som kör Scania Touring mellan en rad franska städer. Foto: Transdev/Isilines.

Ett prisras på 70 procent för långväga resor och upp till 22 000 nya jobb blir resultatet av den avreglering av den långväga busstrafiken på kontinenten som nu sker. Den bedömningen gör den tyska nätportalen GoEuro sedan avregleringen nu nått Frankrike. Inledningsvis kommer långväga resor i landet att bli upp till 70 procent billigare än idag, enligt analysen.

Det sker inte bara därför att bussresorna i sig är billigare än andra färdmedel. Liksom i Tyskland väntar man sig att järnvägarna följer efter och sänker sina biljettpriser avsevärt.

Men det är inte bara resenärerna som gynnas. GoEuro räknar med att avregleringen skapar många nya jobb – upp till 22 000 Det handlar då inte bara om arbetstillfällen i bussföretag utan också på andra områden. Till vinnarna hör de stora busstillverkarna som får en ny, stor marknad som efterfrågar bussar för expresstrafik. Men andra kringnäringar gynnas också. GoEuro, som är en portal för prisjämförelser mellan olika färdmedel, innebär avregleringen också att man nyanställer.

Det är en stor marknad som nu öppnas upp genom den franska avregleringen. Landets regering bedömer att expressbussarna i landet om ett år kommer att ha fem miljoner årliga resenärer. Det kan jämföras med 110 000 år 2013.

Nya aktörer kommer kontinuerligt till. Transdev, som ju kör mycket kollektivtrafik i Sverige och även äger Flygbussarna, etablerade nyligen sjutton expressbusslinjer från Paris till olika städer i Frankrike genom sitt nybildade expressbussföretag Isilines. Förutom linjerna från Paris kör Isilines även linjer mellan andra städer som Lyon – Marseille och Strasbourg – Lille.

Flera mindre, privata bussföretag i Frankrike har gått samman i expressbussbolaget Starshipper med ett omfattande linjenät. Foto:

Flera mindre, privata bussföretag i Frankrike har gått samman i expressbussbolaget Starshipper med ett omfattande linjenät. Foto: Serge Chapuis.

Ett antal mindre, privata bussföretag i landet har gått samman i ett gemensamt expressföretag, Starshipper.

Transdev räknar med att år 2017 nå en omsättning för Isilines på 100 miljoner euro (ca 950 miljoner SEK). Transdev bedömer också att helt nya resmöjligheter kommer att öppnas för inrikesresande i Frankrike. En bussbiljett Paris – Marseille kostar 15 –25 euro, vilket kan jämföras med de franska statsbanorna SNCF:s biljettpris på åtminstone 100 euro.

Även SNCF har gett sig in i expressbusstrafiken genom dotterbolaget iDBUS. Som vi tidigare har rapporterat är aktörer som megabus.com på bred front på väg in på den franska marknaden, liksom flera tyska expressbussföretag: Flixbus, Postbus, Berlin Linienbus med flera.

Innan avregleringen hade den långväga busstrafiken i Frankrike en marknadsandel av endast 0,0005 procent av allt långväga, inrikes resande. I Storbritannien, där marknaden öppnades 1985, har den långväga busstrafiken omkring 30 miljoner passagerare om året och en markndsandel på fyra procent.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)