Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart tar han bussen från Spånga till Centralasien

Efter att ha varit försäljningschef för Mercedes-Benz bussar i Sverige sedan 2008 blir Håkan Jönsson i höst ansvarig för Daimler Buses marknad och försäljning i Östeuropa och Centralasien. Foto: Ulo Maasing.

Efter att ha varit försäljningschef för Mercedes-Benz bussar i Sverige sedan 2008 blir Håkan Jönsson i höst ansvarig för Daimler Buses marknad och försäljning i Östeuropa och Centralasien. Foto: Ulo Maasing.

Sedan 2008 har Håkan Jönsson varit försäljningschef för Mercedes-Benz bussar i Sverige. I höst är det slut med det. Då lämnar han Sverige för att ansvara för Daimler Buses marknad och försäljning i Östeuropa och Centralasien.

I sitt ansvarsområde får Håkan Jönsson då samtliga länder i regionen, utom de där Daimler har egna dotterbolag, det vill säga Polen, Ungern, Tjeckien och Ryssland. Däremot kommer de baltiska staterna att vara en del av Håkan Jönssons framtida arbetsfält, liksom länder som Azerbajdzjan, Armenien, Vitryssland, Slovakien,  Georgien och flera andra där Daimler Buses är representerade genom generalagent.

I några fall handlar det också om länder där Mercedes-Benz och Setra bussar ligger under Mercedes lastbilar.

– Det blir väldigt spännande att få arbeta i länder med andra kulturer och förutsättningar än här hemma i Sverige. Mitt och mina medarbetares arbete kommer till stor del att handla om att stötta våra representanter på de olika marknaderna och att ha många möten med slutkunderna, bussföretagen. Just det sistnämnda lockar mig väldigt, säger Håkan Jönsson till bussmagasinet.se

Han tillträder sitt nya uppdrag under hösten, men exakt datum är ännu inte fastställt. Stationeringsorten blir Ulm i Tyskland, även om han den första tiden kommer att arbeta från Stuttgart.

Vem som kommer att efterträda Håkan Jönsson inom EvoBus Sverige är inte klart. En rekryteringsprocess pågår.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)