Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora nerskärningar i januari i busstrafiken i Storstockholm

Mycket stora nerskärningar väntar busstrafiken i Storstockholm nästa år. All trafik berörs: högtrafik, lågtrafik, nattrafik, linjer läggs ner… Foto: Ulo Maasing.

Mycket stora nerskärningar väntar busstrafiken i Storstockholm nästa år. All trafik berörs: högtrafik, lågtrafik, nattrafik, linjer läggs ner… Foto: Ulo Maasing.

SL, dvs trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, förbereder nu stora nerskärningar i busstrafiken i Storstockholm – nerskärningar som på modernt politikerspråk kallas effektiviseringar. Glesare turer, nerlagda linjer och minskad nattrafik väntar i SL-trafiken som utgör drygt hälften av landets kollektivtrafik. Bussentreprenörerna fick tidigare i år i uppdrag att räkna på hur kostnaderna för trafiken skulle pressas med 250 miljoner om året. Nästa år ska nerskärningarna genomföras. Bussar kommer att bli över och anställningstryggheten för förarna urholkas. Den 11 januari kommer yxhugget.

Exakt var och hur nerskärningarna ska göras är ännu inte bestämt. Trafiknämnden i landstinget ska den 8 september besluta om principerna för nerdragningarna. Det beslutet ska sedan omsättas i ett konkret förslag på nerdragningar.

Bakgrunden är att det fattas 300 miljoner kronor i SL:s budget. En av orsakerna är att gapet mellan SL:s intäkter och kostnader ständigt ökar – trots att befolkningen i Storstockholm ökar snabbt. Större delen av det svarta hålet ska alltså täckas in genom nerskärningar i busstrafiken. Redan i våras gjordes nerskärningar i pendeltågstrafiken.

Nerskärningarna kommer som en sen julklapp till invånarna i Storstockholm – tjänstemännen i SL-högkvarteret vill att de ska genomföras den 11 januari. Det gör att det är bråttom med att klubba nerskärningarna. Senast den 11 oktober måste SL göra sin trafikbeställning hos entreprenörerna.

Blir en vanligare syn. Även om det är knökfullt på bussarna ska man bara i undantagsfall sätta in förstärkningsturer. Foto: Ulo Maasing.

Blir en vanligare syn. Även om det är knökfullt på bussarna ska man bara i undantagsfall sätta in förstärkningsturer. Foto: Ulo Maasing.

Resenärerna på de turer som blir kvar får också räkna med sämre komfort i knökfulla bussar. ”Förstärkningar i trafiken ska bara göras då det är absolut nödvändigt”, heter det i SL:s/Trafikförvaltningens förslag till politikerna.

I praktiken räknar SL/Trafikförvaltningen också med att fler kommer att ta bilen när man försämrar busstrafiken.

”Då utbudet glesas ut påverkas den som saknar bil mest då alternativen minskar för dem”, skriver man i sitt förslag. Och man räknar med starka reaktioner: ”Det kan förväntas att vi får negativa reaktioner från kommuner och konsumentorganisationer”.

Det är all busstrafik som står inför nerskärningar, slår SL fast i sitt PM till politikerna i trafiknämnden:

Minskat turutbud i högtrafik
Minskat turutbud i mellantrafik och affärstid helg
Minskat turutbud i övrig tid Minskat turutbud och nedläggning av nattrafik
Nedläggning av parallellgående direkttrafik
Minskat turutbud och nedläggning av övriga linjer
Minskat turutbud och nedläggning av linjer i landsbygdstrafik

I PM:et konstaterar SL att besparingspotentialen i högtrafik är stor eftersom nerskärningar där gör att man klarar sig med färre bussar. I mellantrafik, vardagar 9-15 och 11-18 på lördagar och söndagar, är besparingspotentialen bara medelhög och i lågtrafik är den låg. Detsamma gäller nattrafiken.

Enligt SL går det också att spara mycket pengar om man lägger ner busstrafik som går parallellt med spårtrafik – där man för övrigt redan har gjort nerskärningar.

Men att bara skära ner trafiken innebär inte automatiskt att SL spar pengar. Anledningen är att SL har avtal med entreprenörerna om volymen av trafiken. Avtalen är dessutom olika utformade. I produktionsavtalen för en del av trafiken finns det reglerat hur mycket trafik SL får öka eller minska utbudet. I andra avtal, VBP-avtal, får bussföretaget betalt per verifierad betalande påstigande. Där får inte SL avbeställa trafik utom när det gäller själva grundtrafiken.

Resultatet är att SL nu sitter i komplicerade förhandlingar med entreprenörerna. Man går också igenom vad man ska göra med de bussar som blir över efter nerskärningarna.

SL-högkvarteret på Kungsholmen i Stockholm. Här räknar man med att nerskärningarna kommer att leda till ökad bilism. De 650 anställda tjänstemännen i högkvarteret köper varje år in konsulthjälp för 1,2 miljarder – fyra gånger så mycket som SL nu planerar att skära i kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

SL-högkvarteret på Kungsholmen i Stockholm. Här räknar man med att nerskärningarna kommer att leda till ökad bilism. De 650 anställda tjänstemännen i högkvarteret köper varje år in konsulthjälp för 1,2 miljarder – fyra gånger så mycket som SL nu planerar att skära i kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

SL räknar också med att entreprenörerna kommer att få ett personalöverskott när trafiken glesas ut. Det kommer inte att finnas jobb för alla bussförare. Den anställningstrygghet som arbetsgivarna inom bussbranschen ofta framhåller kommer att urholkas.

Annat som kommer att märkas när nerskärningarna genomförs:
Krav på antalet sittplatser per buss kan tas bort, hållplatsunderhållet minskas och systemet med blå bussar för stomlinjerna och röda för övriga försvinner. I och med det försvinner också det mångåriga signalvärdet i bussens färg som ska visa resenärerna skillnaden mellan stomlinjer och sekundära linjer.

Taggat som: , , ,

11 kommentarer »

  1. Detta är en skandal och galet! Detta drabbar fattiga och miljön! Ni landstingspolitiker och kjänstermen kan inte tänka hur det är för en vanlig person som är beroende av kollektivtrafik för att ta sig till jobb, skola, släkt, nöjen och handeln! Ni tror att pengar växer på trän eller. höj skatten för dom som kämpar mer en 30 000kr i stället. Så skatt att det inte går runt när skattenivån är för låg! Ni Moderater och andra partier i alliansen (M, FP, C och KD) Ni visar att ni verkligen bara bryr er om rika bilåkande personer med lyxvillor i Exempel Djursholm!

    • SD röstade ner höjningen av SL-kortet.
      När man då var tvungen att höja skatten för att kompensera så röstade SD ned det beslutet också…..

  2. Lika dumt som vanligt när det kommer till offentlig sektor. Effektivisering är inte minska på det man utför, utan att man levererar samma mängd antingen med mindre kostnadsdrivande material eller genom annan innovativ åtgärd.

    Det som sker är nerdragning, osthyvlande, minskade av värdet på det som levererar men per levererad enhet är kostnaden oftast densamma…

    Man skall istället hitta sätt att per krona hitta nya vägar att ändå leverera samma sak med samma kvalitet.

    Budgeten överskriden, antalet innevånare ökar… Då är det självklart att man skall minska servicen – Så gör ju alla serviceföretag eller?

    Skatteuttaget räcker inte till kostnaderna för ökad befolkning… Vad gör man då Lägger ner? Nej man får se till att finansiera dels med skatteintäkt eller/och biljettpris.
    Kanske är vissa ”effektiviseringar” mer att behovet inte är

    Speciellt om underlaget som skall åka ökar…

    Jag blir rätt trött på Kommun, landsting, Regioner och andra offentliga sektorer och deras effektiviseringar – Det är bara ett annat ord för att leverera en sämre produkt med sämre arbetsmiljö.

    Räknenissarnas tidsålder – No heart, just numbers and no progress at all.

  3. Man har tidigare oavsett trafikområde siktat mot en dubbling på kollektivresandet. Att man avviserar indragningar på utbudet på turer med väldigt få resande är väl ok men att minska i högtrafik inte förstärka turer som är extra belastade. Förstår nu varför SL köper konsulttjänster för mångmiljonbelopp.

  4. Här ska ni få ett gratis konsultråd. Lägg ned all konsultverksamhet istället. Skulle det vara så att SL behöver spara mer pengar än så kan de alltid sparka några byråkrater.

  5. Produkten som SL tillhandahåller, ”att ta sig från plats A till plats B i Stockholms län” är helt fantastisk! Det är som ett eget litet satellit system i universum. Bussar passar andra bussar, Waxholmsbolagets båtar och SL tåg i en härlig harmoni. Priset på ett månadskort är extremt billigt jmf med att köpa och köra en bil. Att läsa den skönmålande floskeln att ”gapet mellan intäkter och kostnader ökar samtidigt som befolkningen i Stockholm ökar” innebär på ”vanlig” svenska att fusket troligtvis ökar stort på bussarna. Varför skall det vara så tabubelagt för SL att ha kontinuerliga biljettkontroller, jag tror att det viktiga är att visa att det är kontroller, inga extrema åtgärder behöver tas ibörjan, utan snarare en varning och att det kommer att bli hårdare tag framöver. Ta bort den gamla sms-biljetten som lätt laddas ner från en fusk app på nätet. Gör interna kampanjer inne i bussarna på temat att ”att här gör vi alla rätt för oss genom att betala för oss”. Senast jag var i NY körde tunnelbanan och bussarna hårt med en kampanj; ”Be someone who makes it a better ride for everyone” Manners Make a Better Ride. Gör något liknande SL, ett budskap/kampanj som går in i folks hjärtan!

  6. Det går ju inte att dra ner mer på lågtrafiken!
    Låt överbliven personal få möjligheten att få ny tjänst som biljettkontrollant så som förr! Kan inte vara billigare att ha externa som kontrollerar?!!
    Se till att entreprenörer betalar för de fel de gör mot avtalen!
    Redan nu är det hopplöst att ta sig från Huddinge till Bromma/Ulvsunda och bil är ett måste! Efter nyår blir det trängselskatt på E-leden… Hur ska folk klara av att komma till jobb o hem?

  7. Tja, hade man fått höja biljettpris/kort som var föreslaget men nedröstat av S och SD så skulle vi inte behöva göra dessa nedskärningar. Allt har sitt pris.

    • Det ända lösningen är att reglera skatterna efter var det faktiskt kostar! Dra ner på turer kommer inte lösa ett skit!

  8. Måste inte det gå genom en omröstning där alla partier måste säga ja

  9. Måste inte det gå genom en omröstning där alla partier måste säga ja eller hur är det???

Lämna ett svar till Arnulf Langlet Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)