Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stororder på flexbussar till Vinga

Vinga Bus Partner har fått en order på 43 flexbussar för leverans till Sandarna Transporter.

Vinga Bus Partner har fått en order på 43 flexbussar för leverans till Sandarna Transporter.

Göteborgsbaserade Vinga Bus Partner har fått en stororder på flexbussar. Beställare är Sandarna Transporter AB och ordern omfattar totalt 43 bussar av vilka ett tiotal är levererade. Inom kort kommer man att testa de aktuella busstyperna även med eldrift.

Båda versionerna har en rulltolsplats. Rullstolen kan placeras antingen i färdriktningen med trepunktsbälte eller med ryggen mot färdriktningen.

Båda versionerna har en rulltolsplats. Rullstolen kan placeras antingen i färdriktningen med trepunktsbälte eller med ryggen mot färdriktningen.

Bussarna är byggda på Mercedes-Benz chassi Sprinter 516 CDI med Euro 6-motor, automatlåda, nigning och hillstart.

Påbyggare är Automet med bas i Sanok Polen och bussarna finns i två skilda utföranden för 11 sittande samt rullstol, alternativt 16 sittande plus rullstol och plats för stående passagerare.

Förarplatsen på bussarna som är byggda på Mercedes-Benz Sprinter med Automet som påbyggare.

Förarplatsen på bussarna som är byggda på Mercedes-Benz Sprinter med Automet som påbyggare.

Karossen är breddad med en invändig bredd på 2,05 meter, vilket ger en god rymd inne i bussen.

Enligt Vinga Bus Partner är bussarna även anpassade till kraven i de branschgemensamma rekommendationerna i Buss 2014.

Stolarna har höga ryggar med trepunktsbälten. För rullstolen kan man välja om man vill resa i färdriktningen med fästanordningar i golvet med trepunktsbälte eller med rullstolens rygg vänd mot färdriktningen.

Av den mindre versionens elva platser är fyra prioplatser placerade på låggolvsdelen medan sex av de 16 platserna i den större versionen är placerade i låggolvsdelen av bussen.

Inom kort kommer också busstyperna att testas för eldrift.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)