Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxijätte växer norrut

Taxi Kurir i Umeå ingår i Fågelviksgruppens förvärv. Foto: Sven Ängermark.

Taxi Kurir i Umeå ingår i Fågelviksgruppens förvärv. Foto: Sven Ängermark.

Fågelviksgruppen, en av Europas största taxiorganisationer, expanderar norrut i Sverige genom att förvärva Umeå Business Group AB. Företagsgruppen består av flera taxirörelser i Västerbotten: Umeå Taxi, TaxiKurir Umeå och Sverigetaxi Umeå. Man levererar även taxitjänster åt andra taxiföretag i hela Sverige. Umeå Business Group har cirka 110 anställda och en årsomsättning på drygt 220 miljoner kronor.

Säljare är familjen Bernth och Ingrid Nygren samt deras söner Jörgen och Mikael. Jörgen Nygren tillträder som platschef i Umeå och kommer tillsammans med Jan Ekenstedt från Fågelviksgruppen att arbeta med fortsatt utveckling av företaget.

– Förvärvet ger oss en bra bas för fortsatt utveckling i norra Sverige där vi hittills haft en relativt liten närvaro. Genom att bli rikstäckande kan vi erbjuda större företag och organisationer en integrerad taxiservice över hela landet.

– Förvärvet innebär också gemensamma stordriftsfördelar i form av kundavtal och inköp som ger taxiåkerierna konkurrensfördelar på marknaden. Det kommer ytterligare stärka vårt tjänsteerbjudande av modern teknik, finansiella tjänster och beställningscentraler till taxiföretagen, säger Ole Oftedal, vd för Fågelviksgruppen.

Oftedal var en gång vd för bussföretaget Linjebuss samt delägare i Flygbussarna innan företaget såldes till Connex, numera Transdev.

I Fågelviksgruppen ingår varumärken som TaxiKurir, Taxi 020, Taxi Skåne, Top Cab, Airport Cab, Sverigetaxi Stockholm, Taxi Jönköping, Taxi Stor & Liten Gävle, Taxi Helsingborg och NorgesTaxi samt utvecklingsbolaget Cabonline. Koncernen är etablerad i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Totalt omfattar verksamheten cirka 5000 fordon.

Fågelviksgruppen ägs av H.I.G Capital.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Ja, Ole Oftedal var medansvarig då busstrafiken i Sverige började att raseras på -90 talet, han borde åtalas för samhälls farlig verksamhet, trolöshet mot befolkningen, eller något liknande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)