Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Berlin första huvudstad med trådlöst laddade elbussar

Berlin är första huvudstad med induktivt laddade elbussar i reguljär linjetrafik. Foto: Bombardier.

Berlin är första huvudstad med induktivt laddade elbussar i reguljär linjetrafik. Foto: Bombardier.

Berlin blev på måndagen världens första huvudstad med en induktivt laddad elbusslinje i stadstrafik. Då startade trafiken på linje 204 i den tyska huvudstaden, från Bahnhof Zoo till pendeltågsstationen Südkreuz. Linjen trafikeras av fyra Solaris Urbino Electric utrustade med Bombariers Primoveteknik och drivlina från Vossloh Kiepe.

Bussarna laddas med samma teknik som man använder för att exempelvis ladda eltandborstar, trådlöst och kontaktlöst, men mycket kraftfullare än vid laddning av tandborstar. Vid ändhållplatserna laddas bussarna på några minuter. Laddstationerna är på 200 kW.

Satsningen stöttas av den tyska regeringen.

Linjen trafikeras av Solaris Urbino Electric. Foto: Solaris.

Linjen trafikeras av Solaris Urbino Electric. Foto: Solaris.

Linjen är 6,1 kilometer lång och har 18 hållplatser. Batterierna har en kapacitet på 90 kWh, vilket gör att bussarna aldrig riskerar att bli stående längs linjen med ”tom tank”.

Batteripaketet är monterat på bussarnas tak. Den elektromagnetiska strålningen uppges av Bombardier vara mindre än vid en konventionell, induktiv tryckkokare.

Lokaltrafiken i Berlin, BVG, använder endast grön el för trafiken. Under det närmaste året väntas bussarna rulla omkring 200 000 kilometer och spara in utsläpp av 260 ton koldioxid.

För att nå samma effekt skulle ungefär 250 personbilar behöva ersättas av elbilar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Berlin första huvudstad med trådlöst laddade elbussar | Wireless Charging of Electric Vehicles

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)