Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Blåljussystem för länstrafiken i Örebro

Alla bussar som kör kollektivtrafik i Örebro län får i vinter kommunikationssystemet Rakel. Foto: Ulo MAasing.

Alla bussar som kör kollektivtrafik i Örebro län får i vinter kommunikationssystemet Rakel. Foto: Ulo MAasing.

Länstrafiken i Örebro ansluter sig i vinter till kommunikationssystemet Rakel. Systemet togs ursprungligen fram för blåljusmyndigheterna liksom för andra myndigheter som socialtjänst och för väktare. Under vintern kommer länstrafikens 260 bussar att utrustas med fordonsburna rakelterminaler från Motorola Solutions.

Tillsammans med Rakelnätets utbyggnad kommer terminalerna tillhandahålla en fullgod radiotäckning över hela trafikområdet. Den digitala teknologin kommer dessutom att i jämförelse med dagens system ge både bättre samtalskvalitet och betydande säkerhetsförbättringar, som dedikerad larmfunktion och positioneringsmöjligheter.

Idag varierar kommunikationsvägarna inom Länstrafiken beroende på ort.

Stadstrafiken i Örebro utnyttjar ett föråldrat kommunikationsradiosystem medan trafiken i övriga länet förlitar sig på kommersiella mobilnät.

En anslutning till Rakel ska bidra till bättre krisberedskap, ökad trygghet för passagerare och förare och en smidigare kommunikation i vardagen. Företaget Celab Communications vann Region Örebro Läns upphandling av en rakelbaserad lösning.

Samtidigt med att bussarna få rakelterminaler kommer regionens trafikledningscentraler att uppgraderas med operatörsplattformen Celab Operator Platform för att underlätta och förbättra styrning av trafiken. Exempelvis kommer operatörerna nu kunna ha översikt över fordonsparken på kartan i datorn och ta emot larm från förare.

Share Dela

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Finns ingen bortre gräns för kostnader där politiker och tjänstemän blandar och ger i krav och vilda idéer som bara fördyrar ?.
    Ständigt nya bussar, alltid dyraste biljett och betalsystem och nu dyraste kommunikationssystem.
    Man förstår varför kostnader skenar ….

    Rakel kostar, förutom hårdvarukostnaden, varje abonnemang (enhet) ca 10.000 kr/år.
    Exempel … När den mindre tätorten Falköping bytte till Rakel under 2010 till deras brandbilar ökade den årliga kostnaden för kommunikation med 25 gånger. Nu kostar Rakel-abonnemang till några brandbilar ca 600.000 kr/år.

  2. Svar till Chaffis.

    Det må kosta, men det gör alla radiosystem. Det är bättre att ansluta sig till ett rikstäckande system där det finns samordningsvinster, än att ha sitt egna lilla system utan lika bra mottagning/täckning.

    T.ex så kan SOS & polisen anropa en buss direkt vid t.ex sjukdomsfall ombord på bussen. Om man behöver bussar för en större evakuering eller liknande så kan man inkludera även bussarna i rakelgrupp.

    Det finns hur många fördelar som helst, men det finns inget radiosystem som är gratis.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)