Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Buss i stället för tåg skulle spara mångmiljonbelopp

Rena sparbössan jämfört med regionaltågen i Kalmar län. Foto: Ulo Maasing.

Rena sparbössan jämfört med regionaltågen i Kalmar län. Foto: Ulo Maasing.

Kalmar län har idag landets med råge dyraste kollektivtrafik. Men om länet skulle lägga ner den regionala tågtrafiken och istället satsa på bussar skulle man spara 140 miljoner om året, rapporterar tidningen Östra Småland. Varje enskild resa på järnvägen är 60 procent dyrare per kilometer än motsvarande resa med buss i Kalmar län. Och kostnaderna för tågtrafiken skenar.

– Det finns inget som är så dyrt för länstrafikbolagen som tåg. Bussar är enormt mer kostnadseffektiva, säger Karl-Johan Bodell, vd på Kalmar länstrafik, KLT, till tidningen.

Tidningen redovisar också analyser som Trafikverket har gjort.

På Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är i genomsnitt nästan nio av tio säten tomma.  På Tjustbanan mellan Västervik och Linköping är  beläggningen 17 procent av sätena. Trafikverket ställer sig därför tveksamt till en framtid för Stångådalsbanan och Tjustbanan.

Siffror från Trafikanalys som bussmagasinet.se har tagit del av visar att trafikkostnaderna för buss i Kalmar län år 2014 var 56,72 kronor/resa. Trafikkostnaderna för tåg var samma år 220,13 kronor/resa.

Från 2008 till 2014 ökade trafikkostnaderna per resa för bussresor i Kalmar län med 16 procent enligt Trafikanalys. Under samma tid ökade trafikkostnaderna per resa med regionaltågen i länet med 386 procent!

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Jovisst kan man få det till precis det man vill.
    På 1960-talet gjorde SJ precis likadant när man ville lägga ned en järnväg.
    Låt bussen gå 5 minuter före tåget så får man resenärerna till bussen och tågen går tomma.
    För de nämnda banorna har man effektivt arbetat för nedläggning genom att ha dåligt underhållna motorvagnar som hela tiden går sönder och inte helt optimala tidtabeller. Givetvis får man dålig beläggning om resenärerna inte vet om tåget går eller inte. Givetvis skjuter kostnaderna i höjden när man skall betala för tåg och en ersättande buss.
    Hur många tror redaktör’n skulle åka buss på samma premisser som tåget? Bussarna skulle också gå tomma.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)