Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dramatisk resandeökning på Sveriges enda BRT-linje

BRT-faktorn slår till: Under de senaste tolv månaderna har resandet med MalmöExpressen, Sveriges första BRT-liknande busslinje, ökat med 42 procent. Foto: Ulo Maasing.

BRT-faktorn slår till: Under de senaste tolv månaderna har resandet med MalmöExpressen, Sveriges första BRT-liknande busslinje, ökat med 42 procent. Foto: Ulo Maasing.

MalmöExpressen, Sveriges enda BRT-liknande busslinje, har sedan starten den 1 juni förra året haft en dramatisk resandeökning. Under de senaste tolv månaderna, från augusti i fjol till augusti i år, har resandet med de gröna, dubbelledade bussarna ökat med hela 42 procent.

– Stadsbuss går att göra riktigt attraktiv, kommenterar Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson.

Trafiken med MalmöExpressen, linje 5 i Malmö, startade efter omfattande infrastruktursatsningar. MalmöExpressen är unik genom sin linjesträckning, som knyter ihop motsatta samhällsskikt i olika stadsdelar och ökar tillgängligheten för alla – linje 5 går från Stenkällan/Rosengård, via Centralen till Västra Hamnen.

MalmöExpressen är också en unik bussmodell – en el/gashybrid som är extra lång med påstigning i alla dörrar och resenärerna sköter själva biljettköp och visering ombord – man ”blippar” sitt Jojo-kort. Fler får plats och påstigningen går snabbare jämfört med vanliga bussar.

Det är inte bara Malmöborna själva som attraheras av MalmöExpressen. Den har också mötts av ett stort intresse från omvärlden med mängder av studiebesök från hela världen, bland annat från Singapore, Colombia, Norge, Danmark, Jönköping och Sundsvall.

Trafiken körs av Nobina och bussarna är 24 meter långa Van Hool ExquiCity. Martin Atterhall, fleet manager på Nobina, uppger för bussmagasinet.se att erfarenheterna av bussarna som använder sig av ny teknik är övervägande positiv. De tekniska problemen har varit begränsade.

– Vi har haft betydligt mindre skador och framförallt mindre skadegörelse än vi befarade, så det verkar som att Malmöborna tagit MalmöExpressen till sig, säger han.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)