Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

En framgång växer på höjden: Ny dubbeldäckare från VDL

VDL lanserar nu en efterträdare till sin dubbeldäckare Synergy, Futura 2 FDD2. Samtliga bilder: VDL.

VDL lanserar nu en efterträdare till sin dubbeldäckare Synergy, Futura 2 FDD2. Samtliga bilder: VDL.

För några år sedan fick holländska VDL:s turistbuss Futura 2 utmärkelsen som årets turistbuss i Europa. Nu växer den på höjden när VDL lanserar dubbeldäckaren Futura FDD 2 som får ses som en avlösare till tillverkarens nuvarande dubbeldäckare Synergy. VDL själv räknar med att nykomlingen ska ge företaget betydligt högre andelar av marknaden för dubbeldäckade turist- och långfärdsbussar.

Designen har tydligt släktskap med Futura enplansbussar.

Designen har tydligt släktskap med Futura enplansbussar.

Det första exemplaret väntas finnas på marknaden under andra kvartalet nästa år men redan på Busworld i Kortrijk kan en större publik få del av nykomlingen.

När modellen nyligen lanserades för media var VDL:s vd Rémi Henkemans tydlig med ambitionerna och förklarade att han räknar med att VDL inom två år kommer att ha erövrat 30 procent av marknaden för dubbeldäckare. Idag har man nio procent.

Inredningen präglas av ljusa färger och avrundade hörn och kanter.

Inredningen präglas av ljusa färger och avrundade hörn och kanter.

Det är en attraktiv och växande marknad som VDL nu vässar konkurrensen i. Avregleringen av expressbusstrafiken den senaste tiden i en rad länder på kontinenten har inte bara öppnat för ett nytt resande utan också en helt ny nisch för busstillverkarna.

I Tyskland, där marknadsöppningen kom
för snart två år sedan, har expressbusstrafiken exploderat.

Enligt Daimlerchefen Hartmut Schick har Daimler (Mercedes-Benz och Setra) 50 procents marknadsandel när det gäller expressbussarna totalt i Tyskland och 80 procent när det gäller dubbeldäckarna.

Samtidigt öppnas nu stora marknader som Italien och Frankrike. Det är marknadsmöjligheter som knappast har lämnat VDL-ledningen någon ro och företaget gör heller ingen hemlighet av att expressbussarna är en av de marknader man siktar in sig på.

Istället för att ge Synergy en ansiktslyftning har VDL valt att satsa på en helt ny konstruktion där man samtidigt kan utnyttja mycket av det utvecklingsarbete man har lagt ner på Futura 2.

FDD2 är tredje syskonet i Futurafamiljen och följer i spåren av FHD2 och FMD2. Släktskapet med enplansversionerna av Futura är tydligt i designen, samtidigt som VDL har gett dubbeldäckaren en helt egen karaktär. Det gäller inte minst den aerodynamiska fronten.

Förarplatsen i Futura FDD2.

Förarplatsen i Futura FDD2.

Det som ser ut som en enda gigantisk vindruta är dock byggd av flera sektioner för att hålla ner kostnaderna om rutan blir skadad, exempelvis av stenskott.

Futura FDD2 finns i två längder, båda treaxliga: 13,08 mm med plats för upp till 84 passagerare och 14,145 mm för upp till 96 passagerare.

Hjulbasen på den båda versionerna är 6,2 respektive 7,3 meter och vändradien 21,45 respektive 24,3 meter. Båda modellerna har ett främre överhäng på 2,28 meter och ett bakre överhäng på 3,11 meter.

Bussen bygger vidare på den modulkonstruktion som VDL använder sig av i enplansversionerna. Man har exempelvis använt sig av en utvecklad version av den sandwichteknik som i ”småsyskonen” har och därmed fått en mycket låg vikt på taket. Tekniken har också gjort det möjligt att öka ståhöjden på bottenplanet med flera centimeter i förhållandet till Synergy. Nu är ståhöjden dår 1,86 meter.

Konstruktionen har också bidragit till att fordonet har fått en lägre tyngdpunkt.

Interiören präglas bland annat av att det inte finns några skarpa kanter eller hörn. Alla moduler, kök, trapport, toalett har avrundade kanter och hörn. I övrigt präglas interiören av ljusa färger. Tre stolsalternativ finns. För resenärerna är bussen utrustad med 19-tumsmonitorer. Bagageutrymmet är 9,3 kubikmeter om bussen inte r utrustad med sovutrymme för andreföreare.

Motorn är DAF:s MX-13 375 på 375 kW (510 hästkrafter). Den är sexcylindrig och på 12,9 liter. Serviceintervallerna är 9000 mil. Växellådan är ZF AS Tronic 12 AS 2701 BO.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)