Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Finskt expressbussföretag vill in på spår

Den snabbväxande finska uppstickaren i expressbusstrafiken har nyligen investerat i 13 nya dubbeldäckare från Van Hool. Färg och design är samma som PolskiBus använder – båda har Stagecoachgrundaren Brian Souter som huvudägare.

Den snabbväxande finska uppstickaren i expressbusstrafiken har nyligen investerat i 13 nya dubbeldäckare från Van Hool. Färg och design är samma som PolskiBus använder – båda har Stagecoachgrundaren Brian Souter som huvudägare. Bild: OnniBus.com.

OnniBus.com, uppstickaren i den finska expressbussnäringen, öppnar nu för att också börja köra tåg. Företaget väntar på en avreglering av järnvägen i Finland och har redan skapat dotterbolaget Onnirail. Sedan starten 2011 har företaget vuxit snabbt och med framgång utmanat både de etablerade bussbolag som samarbetar inom ExpressBus och de finska statsjärnvägarna, VR.

I fjol, tre år efter starten, hade OnniBus.com på sina expressbusslinjer två miljoner passagerare och företaget växer så det knakar, skriver den finska dagstidningen Hufvudstadsbladet. Samtidigt som OnniBus.com växer planerar VR för betydande personalminskningar.

– Marknaderna är begränsade, men vi har inga gränser. När spårtrafiken avregleras står vi beredda, säger OnniBus´ vd och delägare Pekka Möttö till Hufvudstadsbladet.

– Innan vi dök upp fanns det ingen konkurrens inom fjärrtrafiken. Det fanns monopolbolag på landsvägen och på järnvägsspåren.

Enligt Möttö uppger en tredjedel av OnniBus passagerare att man över huvud taget inte hade rest om inte OnniBus funnits.

Möttö grundade OnniBus.com tillsammans med några andra finska partners. Förra året tog transportjätten Stagecoach´ grundare Brian Souter via sitt företag Highland Global Transport över aktiemajoriteten i OnniBus.com för tio miljoner euro. Highland Global Transport ingår i Souters investmentbolag och äger också bland annat PolskiBus i Polen. Båda företagen arbetar efter samma princip som Stagecoach MegaBus.com i Storbritannien och Nordamerika med mycket dynamisk prissättning och med likartade hemsidor och samma bokningsplattform.

– Att Brian kom med blev en lottovinst för oss. Mer värt än pengarna han bidrog med är hans personliga engagemang. Han är precis som jag uppvuxen med bussar. Jag lånade pengar av mamma till min första 15 år gamla buss och han köpte två gamla bussar för faderns arbetslöshetsersättningar, berättar Möttö för Hufvudstadsbladet.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)