Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Förvånande, fördyrande och urholkar förtroendet”

Svensk Kollektivtrafiks nyvalde ordförande Ulf Nilsson(S) bryter mot sin egen organisations rekommendationer. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Svensk Kollektivtrafiks nyvalde ordförande Ulf Nilsson(S) bryter mot sin egen organisations rekommendationer. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Ledningen för Sveriges Bussföretag, branschchefen Anna Grönlund och förhandlingschefen Ulrika Egervall riktar i en debattartikel i Barometern på fredagen hård kritik mot de krav som ställs i den stora upphandlingen av kollektivtrafik som nu görs i Kalmar län. Upphandlingen görs av KLT, Kalmar Läns Trafik. Indirekt riktar man sin kritik även om Svensk Kollektivtrafiks nyvalde ordförande Ulf Nilsson(S) och Svensk Kollektivtrafiks vd Stefan Sedin.

Grönlund och Egervall lyfter i sin kritik mot upphandlingen fram KLT:s krav på biogasdrift av alla fordon i upphandlingen, liksom kravet på personalövertagande.De pekar på att trafikföretagen och de offentliga upphandlarna har enats om en trad rekommendationer vid upphandling av kollektivtrafik.

En av rekommendationerna innebär att offentliga upphandlare ska ställa krav på energieffektivitet och utsläpp, inte ett specifikt krav på bränsle eller motorer. Men KLT ställer krav på 100 procent biogasdrift.

Bakom rekommendationerna som KLT avviker från står bland andra Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Trafikverket och Sveriges Bussföretag. Samt Svensk Kollektivtrafik som leds av Ulf Nilsson och Stefan Sedin.

– Att KLT väljer att frångå de etablerade branschrekommendationerna och istället fokusera på ett specifikt drivmedel är förvånande, inte minst som det kommer att fördyra Sveriges redan dyraste kollektivtrafik, skriver Grönlund och Settervall.

De är också starkt kritiska till kravet på personalövertagande i upphandlingen:

– För att ytterligare stärka den upplevda tryggheten hos chaufförerna driver vi tillsammans med Kommunal ett samarbete för att hitta goda exempel på entreprenörsbyten. När politikerna nu ger sig in i en fråga som egentligen ska hanteras av parterna på arbetsmarknaden urholkas förtroendet för systemet, samtidigt som kostnaderna för trafiken riskerar att öka.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)