Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Halva kollektivtrafiken förlorar mark

Många i Stockholms län flyr kollektivtrafiken till förmån för bilen. Utvecklingen är särskilt tydlig i nordöstra Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Många i Stockholms län flyr kollektivtrafiken till förmån för bilen. Utvecklingen är särskilt tydlig i nordöstra Storstockholm. Från Danderyd har biltrafiken till Stockholm ökat med 30 procent på ett år. Foto: Ulo Maasing.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, svarar för drygt hälften av all kollektivtrafik i landet. Nu visar färska siffror att SL tappar marknad och att allt fler tar bilen in till Stockholm från övriga delar av länet.

Det är lokaltidningen Mitt i som med hjälp av siffror från Transportstyrelsen visar att antalet passerande bilar via samtliga biltullar som omger Stockholms innerstad hittills i år har ökat med åtta procent, jämfört med samma tid förra året.

Tidningen har också sett närmare på utvecklingen i nordöstra Storstockholm där bilden är entydig: kraftigt ökat bilåkande, samtidigt som busstrafiken i vintras fick kraftigt bantade tidtabeller och fler inställda turer vilket gett färre bussresenärer. Kollektivtrafiken har alltså minskat trots en kraftig inflyttning till kommunerna i nordöstra Storstockholm.

I snitt gjordes 71 000 påstigande varje dygn på bussarna i norrort – 3 000 färre än samma tid i fjol. På Roslagsbanan försvann mer än var tionde resenär under augusti.

Den dominerande operatören i nordostsektorn är Arriva.

Samtidigt har bilåkandet från nordostsektorn in till Stockholm ökat kraftigt. Ökningen under perioden januari – augusti är 15 procent. Det är ett trendbrott sedan bilåkandet de senaste åren minskat gradvis.

Från Danderyd till Stockholm har biltrafiken ökat med hela 30 procent.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)