Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis förlorade i AD om bussförarålder (uppdaterad version)

Arbetsdomstolen fäller Keolis för generella åldersgränser för bussförare. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons.

Arbetsdomstolen fäller Keolis för generella åldersgränser för bussförare. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons.

Arbetsdomstolen, AD, meddelade på onsdagen dom i det uppmärksammade målet om bussföretaget Keolis generella åldersgräns om 70 år för bussförare. Domstolen  anser inte att en sådan regel är motiverad. Keolis motiverade en generell, högre åldersgräns med att en sådan gräns bidrar till trafiksäkerheten.

Det var diskrimineringsombudsmannen, DO, som drog Keolis inför domstol, sedan två bussförare och en färdtjänst- och sjukreseförare hade nekats ny behovsanställning med anledning av att de fyllt 70 år.

AD konstaterar att ”det är tydligt att bolaget inte har haft för avsikt att kränka förarna utan har haft ett i och för sig legitimt syfte med sitt agerande”, men anser samtidigt att de tre aktuella förarna har varit föremål för diskriminering genom att bolaget har en generell policy när det gäller högsta ålder för förarna.

Keolis får därför betala ut en diskrimineringsersättning på 40 000 kronor plus ränta till var och en av de tre förarna. Dessutom måste Keolis betala DO:s rättegångskostnader på 132 000 kronor.

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag beklagar domen.

– Tyvärr fråntar domen Keolis och andra företag i branschen rätten att själva ta ansvar för sitt trafiksäkerhetsarbete. Det är en undantagsregel i diskrimineringslagen som har prövats i domen. Tanken med företagets generella åldersgräns är att alla ska behandlas lika och för att undvika godtycke och orättvisa. Genom en generell åldersgräns menar bolaget att det finns en klar och tydlig regel där ingen behöver pekas ut som olämplig att fortsätta köra buss, säger Ulrika Egervall, förhandlingschef på Sveriges Bussföretag.

– Mot bakgrund av yrkets tuffa arbetsmiljö och att verksamheten rör tunga fordon i yrkestrafik, anser bolaget att en generell åldersgräns om 70 år för fortsatt anställning som bussförare är en rimlig avvägning av bolagets intresse av att upprätthålla trafiksäkerheten. Nu måste Keolis och andra företag som har valt liknande åldersregler försöka hitta andra sätt att tillgodose trafiksäkerheten på våra vägar.

– Vi får följa Arbetsdomstolens beslut även om vi inte delar deras bedömning. Det har aldrig varit vår avsikt att diskriminera någon utan vi har agerat utifrån ett säkerhetsperspektiv, säger Cecilia Jerneheim, HR-Kommunikationsdirektör Keolis.

– Arbetsdomstolen konstaterar i sin dom att det inte funnits någon avsikt att kränka någon men att generell åldsgränsen inte kan ses som berättigad. Vi ser gärna att äldre är kvar i arbetslivet men det måste anpassas efter varje branschs förutsättningar. Som yrkeschaufför är man ansvarig för sitt fordon, sina resenärer och medtrafikanter och det ställer stora kvar på syn och reaktionsförmåga.

I Sverige har man rätt att ha en tillsvidareanställning till man är 67 år. Efter det har Keolis tillämpat behovsanställningar. Vid 70 års ålder har Keolis inte förnyat behovsanställningar för bussförare med hänsyn till det naturliga åldrandet. Det finns ingen övre åldersgräns för att arbeta kvar om man kan utföra andra uppgifter inom företaget, framhåller Keolis.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Pension vid 65 års ålder, punkt. Detta för att bereda de yngre generationerna jobb.

  2. Räcker med att någon bussförare är 70 eller äldre och dör i trafiken och orsakar flera resenärers död så kommer det att ändras.

  3. Bra dom tycker jag. Borde vara samma som för bil, att det krävs ett läkarintyg för att nån ska ses som olämplig att köra buss

  4. Yrkespiloter har en övre åldersgräns vid 65 års ålder, och den ena piloten måste vara under 60 om den andra är över i samma cockpit. Så AD har fel. Eller Luftfartsverket. Eller hela EU ty åldersgränsen inom flyget är samma i alla EU länder. Motiveringen för åldersgräns är just den försämrade fysiologiska prestationsförmågan. Typ som Keolis hävdat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)