Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”KLT-krav gör dyraste kollektivtrafiken dyrare”

Dyraste kollektivtrafiken blir ännu dyrare. Foto: Ulo Maasing.

Dyraste kollektivtrafiken blir ännu dyrare. Foto: Ulo Maasing.

De krav på personalövertagande som politikerna i Kalmar län har bestämt att länstrafiken KLT ska ställa i den stora upphandlingen av busstrafik kommer att göra landets dyraste kollektivtrafik ännu dyrare. Det skriver två chefer för Sveriges Bussföretag i en debattartikel i tidningen Barometern på tisdagen, branschchefen Anna Grönlund och förhandlingschefen Ulrika Egervall.

De pekar på att Kalmar län idag har den i särklass dyraste kollektivtrafiken i Sverige sett till kostnaden för att producera resan, ungefär 30 procent dyrare än ett jämförbart län som Värmland.

Och dyrare kommer det att bli om KLT gör verklighet av Kommunals krav på övertagande av personal i den kommande upphandlingen av all busstrafiken i länet, menar de båda branschföreträdarna.

– Kravet innebär att vinnande anbudsgivare måste anställa befintlig personal efter upphandlingen. Genom att komplettera upphandlingarna med sociala krav, eller något annat politiskt krav som just nu är på modet, riskerar mindre företag att utestängas från upphandlingar, kostnaderna bli högre och kvaliteten sämre. I slutänden förlorar hela samhället.

Grönlund och Egervall menar också att generella krav på meddelarfrihet, yttrandefrihet och meddelarskydd motsvarande de som gäller för offentligt anställda strider mot upphandlingsrättens och EU-rättens krav på proportionalitet och icke-diskriminering.

– Som om inte detta vore nog har KLT ställt krav i upphandlingen på att biogas ska användas, med det uttalade syftet att gynna det lokala jordbruket. Detta trots att en rapport som Trafikverket presenterade i augusti i år visar att just biogas är det dyraste sättet att köra miljövänlig kollektivtrafik. Kravet att peka ut ett särskilt drivmedel strider mot branschens rekommendationer. I dessa förespråkas istället funktionskrav, det vill säga att fokus läggs på att begränsa utsläppen, oavsett drivmedel, skriver Anna Grönlund och Ulrika Egervall.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Det står i Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) att det mest kostnadseffektiva alternativet ska väljas, givet att man ställer vissa miljökrav, som t.ex. att hållbara biodrivmedel ska användas. Det är märkligt och beklagligt att en offentlig myndighet inte följer Lagen, t.ex. LOU. Hur kommer det sig att man inte gör det? Finns det inga straffsatser om man struntar i LOU?

    • Det är inte LOU som gäller utan 2007:1092 lagen om vatten, energi, transporter och posttjänster

  2. Dessa gaphalsar som sägs företräda branschen, skriker alltid att nya krav innebär nya kostnader. Om de istället tog sig en funderare på vad den totala kostnaden är för att samhället ska administrera alla upphandlingar, så kanske de skulle komma fram till att mest pengar går att spara om de rationaliserar bort sig själva istället.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)