Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konsulter ryker i SL

SL-högkvarteret på Lindhagensgatan i Stockholm. Var och en av de 650 anställda här backas upp av konsulter för nästan två miljoner om året. Nu ska konsulterna bli färre. Foto: Ulo Maasing.

SL-högkvarteret på Lindhagensgatan i Stockholm. Var och en av de 650 anställda här backas upp av konsulter för nästan två miljoner om året. Nu ska konsulterna bli färre. Foto: Ulo Maasing.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, ska nästa år skära i sina hittills skenande konsultkostnader med 110 miljoner kronor. Trafiknämnden i Stockholms län klubbade på tisdagen att SL ska ersätta en rad konsulter som arbetar som projektledare med anställd personal.

Konsulterna kostar 200 miljoner kronor om året. Att ersätta dem med anställd personal kommer att kosta 90 miljoner om året – en besparing på 110 miljoner om året.

SL:s konsultkostnader är i år 1,2 miljarder, en ökning med flera hundra miljoner på bara några år.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet lade utifrån trafikförvaltningens rapport ett förslag om att nu inte bara se över konsultkostnaderna, utan också skära ner på kostnaderna och stärka kompetensen genom att ersätta konsulter med anställd personal. Detta förslag röstades för av samtliga partier.

Trots besparingarna kommer SL att genomföra stora nerskärningar i busstrafiken för att spara pengar. Under onsdagen väntas SL närmare presentera hur nerskärningarna ska slå, linje för linje.

– Besparingar på upp mot 110 miljoner på konsulter är toppen av ett isberg. Landstinget måste nu ta ytterligare steg för att stoppa SL:s skenande kostnadsökningar och samtidigt locka fler resenärer till kollektivtrafiken. På sikt är det fler resenärer och ökade biljettintäkter som gör kollektivtrafiken bärkraftig, säger Nanna Wikholm, oppositionstrafiklandstingsråd (S) .

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)