Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Längre regionalbuss och satsning på expressbusssar från Setra

Setras nya S 418 LE business kan bli ett intressant alternativ för regional linjetrafik även i Sverige. Samtliga bilder: Daimler Buses.

Setras nya S 418 LE business kan bli ett intressant alternativ för regional linjetrafik även i Sverige. Samtliga bilder: Daimler Buses.

Utan att ha några helt nya modeller kommer Setra att presentera flera nyheter på den stora bussmässan Busworld i Kortrijk i oktober. Här i Sverige har Setra, som jämte Mercedes-Benz är en del av Daimler Buses, under senare år gjort klara inbrytningar på marknaden för linjetrafikbussar. Det gäller både upphandlad kollektivtrafik och expressbussar. På Busworld kommer Setra att ha världspremiär för en buss som kan bli högintressant för regionaltrafik.

Av Ulo Maasing i Stuttgart

S 418 LE business kan fås med upp till drygt 60 sittplatser.

S 418 LE business kan fås med upp till drygt 60 sittplatser.

Det handlar om en ny, treaxlig version av Setras MultiClass 400 LE som är en fjorton meter lång lågentrébuss, S 418 LE business. Beroende på vilket utförande kunden väljer kan den fås med över 60 sittplatser. Bussen passar därmed väl på hårt belastade regionala linjer.

På Busworld i Kortrijk kommer Setra att visa dubbeldäckaren S 431 DT i ett utförande med sikte på expressbussmarknaden.

På Busworld i Kortrijk kommer Setra att visa dubbeldäckaren S 431 DT i ett utförande med sikte på expressbussmarknaden.

S 418 LE kan ses som en utveckling av sin mindre bror S 415 LE business som har plats för 45 sittande passagerare.

Den nya modellen är den trettonde i MultiClass 400-serien. Motorn är Daimlers sexcylindriga OM 470 som erbjuds i två versioner med en effekt av 265 kW(360 hästkrafter) respektive 290 kW (394 hästkrafter). Fyra olika alternativ finns när det gäller växellåda.

De båda trapporna är placerade på högersidan. Guidestolen har placerats intill den främre trappan.

De båda trapporna är placerade på högersidan. Guidestolen har placerats intill den främre trappan.

Rekord för dubbeldäckare
Setra vill också vässa sin konkurrenskraft när det gäller den långväga linjetrafiken, expressbussarna. Idag har man 80 procent av marknaden för deubbeldäckade expressbussar i Tyskland, men Setra siktar vidare.

– Setra levererar nu fler dubbeldäckare än någonsin i företagets historia, konstaterade Ulrich Bastert, marknadschef vid Daimler Buses, när Daimler i veckan presenterade vad man kommer att visa på Busworld.

Avregleringen av den långväga busstrafiken i en rad europeiska länder har skapat en helt ny marknad för dubbeldäckare på grund av deras stora passagerarkapacitet. Det återspeglas bland annat i den het nya dubbeldäckare som VDL nyligen presenterade.

Belgiska Van Hool satsar också hårt på expressbussmarknaden. Van Hool har blivit något av en favorit hos Stagecoachgrundaren Brian Soutrs expressbussatsningar i bland annat Polen, Finland, Nya Zeeland och på andra håll.

Den S 431 DT som Setra kommer att visa på Busworld har 80 sittplatser och två rullstolsplatser. Två trappor är standard, båda placerade på höger sida. Guidestolen är placerad intill den främre trappan. Bredare dörr till bagageutrymmet tillhör också nyheterna.

En rad andra nyheter från Setra kommer också att visas upp i Kortrijk, från LED-strålkastare på TopClass 500 till nya stolsklädslar.

Share Dela

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)