Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för självkörande buss i vanlig trafik

Den kinesiska busstillverkaren Yutong har testat en självkörande buss i vanlig trafik mellan två kinesiska städer. Föraren ombord behövde bara sitta med armarna i kors… Foto: Yutong.

Den kinesiska busstillverkaren Yutong har testat en självkörande buss i vanlig trafik mellan två kinesiska städer. Föraren ombord behövde bara sitta med armarna i kors… Foto: Yutong.

Det senaste året har det skrivits en hel del om autonoma, självkörande, bilar. Men den kinesiska busstillverkaren Yutong lät nyligen vad företaget hävdar är världens första självkörande buss ge sig ut på vägen mellan två städer i Kina. Yutong har arbetat i tre år med att utveckla bussen, men ännu återstår en hel del utvecklingsarbete. Och för säkerhets skull fanns en förare ombord om något skulle gå snett under provturen.

Denna gick mellan de båda städerna Zhengzhou och Kaifeng, en sträcka på 32,6 kilometer och med totalt 26 trafikljus. Trots detta och trots att bussen ibland fick byta körfält, köra om annan trafik och passera korsningar helt utan att föraren agerade.

Toppfarten under färden var 68 kilometer i timmen.

Den förarlösa bussen bygger på tre ”intelligenta” enheter: en övergripande kontrollenhet (”hjärnan”), en avkännande enhet (”ögon och öron”) samt en kontrollenhet (”armar och ben”). De tre enheterna arbetar extremt samordnade för att köra fordonet mjukt och behaglig utan en mänsklig förare.

Den avkännande enheten (”ögon och öron”) använder sig av laser, radar och kameror på bussens båda sidor samt i front och bakparti. På det sättet skapas en bild av förhållandena runt om bussen och färden anpassas till olika, komplexa vägförhållanden. Samtidigt skickar den övergripande kontrollenheten ut order om exempelvis acceleration, inbromsning och stopp vid exempelvis trafikljus.

Vid akuta tillfällen och tillbud kommer den förarlösa bussen att automatiskt bromsas på lämpligt sätt för att undvika kollission. Dess laserradar läser av avståndet till andra fordon och deras relativa hastighet, behandlar informationen och beordrar bussen att köra på säkraste sätt.

Yutong menar att den största vinsten med autonoma bussar är ökad trafiksäkerhet. Men man pekar också på att de får en lägre energiförbrukning än smanuellt körda bussar. Enligt Yutong har den autonoma bussen också lärt sig att bli minst lika skickliga som en uppmärksam och försiktig förare med mångårig erfarenhet bakom ratten.

Men än är bussen inte färdigutvecklad. Yutong räknar med att den måste gå igenom ytterligare en hel del utvecklingsarbete innan den kan anses vara helt färdig för lansering.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)