Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Upptrappat flygbusskrig i Stockholm: ”Cityterminalen går Flygbussarnas ärenden”

Air Shuttle anklagar Cityterminalen för att gå Flygbussarnas ärenden. Foto: Ulo Maasing.

Air Shuttle anklagar Cityterminalen för att gå Flygbussarnas ärenden. Foto: Ulo Maasing.

När den nya aktören i trafiken mellan Stockholm och Arlanda, Air Shuttle, startade i  juni blev det öppet krig om mellan Air Shuttle och Flygbussarna. Air Shuttle anklagade Flygbussarna för att ha personal som hindrade resenärer från att välja Air Shuttle. Nu trappas kriget upp. Air Shuttle har sin hållplats utanför Cityterminalens huvudentré, men nu vill terminalen tvinga bort företaget därifrån, rapporterar Travel News.

Från den 14 september får Air Shuttle inte längre använda sin gate framför huvudentrén. Istället erbjuds bussbolaget en gate inne på terminalen.

– Vi skrev ett avtal på ett år som Cityterminalen bryter redan efter drygt tre månader. Vår advokat jobbar på detta nu, säger Anette Schilde, vd på Air Shuttle till Travel News.

– Inne på Cityterminalen är vi chanslösa för där har Flygbussarna sina biljettluckor och sina automater. Det har inte vi. Dessutom är den nya gaten som Cityterminalen tvingar på oss dyrare än den vi har nu, säger Anette Schilde.

– För oss är det uppenbart att Cityterminalen går Flygbussarnas ärenden för att få bort oss.

Cityterminalens presskontakt Cecilia Granath säger till Travel News att det hela inte har med de inblandade bussbolagen att göra.

– Det handlar om att platsen framför huvudingången där Air Shuttle hade sin gate inte är lämplig för busstrafik. Cityterminalen tar ansvar för gatumiljön och passagerarmiljön genom att stänga den. Det handlar också om att alla bussbolag ska ha samma förutsättningar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Så här skrev VDn på AirShuttle Officiella Facebooksida i måndags det låg ute ca 11 timmar innan hon tog bort det.

    Efter ett par svettiga timmar av motgång för vår Air Shuttle och nu närmast några ljuva samtal från både vår bästa vän inom branschen och från aktiva politiker i staden Stockholm så är vi återigen säkrade att bli kvar på vår Gate A på CT. Vi fick en chock i förrgår när ledningen, genom styrelsens representant som även är bästa kompis med Flygbussarnas VD, meddelade oss på Air Shuttle att vi får ändrade villkor och sägs upp från vår Gate A. Vår närmaste kontakt på Cityterminalen som är en mycket konkurrensneutral och välsinnad operativ chef, sade ”vi och vår styrelse sitter i knät på flygbussarna” och ni måste flytta direkt. Men nu inatt fick vi nya samtal med andra order. ”Det är med över 100 avgångar per dag en självklarhet att ni stannar kvar där ni är och detta med samma frekvens som ni haft tidigare med Air Shuttle” var orden vi nåddes av inatt. Det var en ljuv stämma som framförde detta och våra resenärer kommer inte uppleva någon skillnad. Stort tack till er alla för ett enormt stöd i frågan om den mobbing Cityterminalen och flygbussarna utsätter oss för!!!! Vi är otroligt tacksamma för den enhälligt positiva respons vi fått av såväl de folkvalda som av våra resenärer och faktiskt denna gången även av vår samarbetspartner Flygbussarnas anställda. Nu väntar vi på dels det skriftliga besked om vår uppsägning från Gate A från styrelsen och VD för Cityterminalen men även på bekräftelse på giltighet av de vittnesmål och inspelningar vi har från våra hjältar inom staden och våra kollegor i branschen inom flygbusstrafik till Arlanda. Tänka sig att det skulle reta och skrämma så många såväl politiskt som inom konkurrenternas bolagsstyrelse och dess närhet att Flygbussarna fick lite konkurrens. Både deras VD och ledning fick en chock när vi klev in på marknaden med avgångar var ynka 20:e minut och tog en enormt stor del av marknaden trots att vi är marginellt billigare och snabbare. Många stora bolag (med AKTIVA politiker i styrelsen) och statliga institutioner har kontaktat oss om offerter på just den trafik vi bedriver. Detta då denna trafik ersätter andra mer kostsamma direktupphandlingar av trafik som skett i brist på andra alternativ. Detta leder återigen till frågan om det är ok att aktiva politiker får sitta på sådana stolar som tex delar av Järnhusens styrelse gör när de är uttalade vänner med den ena aktörens VD och samtidigt motarbetar sund konkurrens? Frågan är ju fri och jag vet inte svaret. Jag vet dock att det är Jernhusens ledning och ledningen för Cityterminalen som försökte få oss vräkta från Gate A med motiveringen att ”våra resenären här väskan på marken” medan de har ett politiskt bekymmer om vart man minskar det så kallade enskilda resandet till Arlanda. Skickar MYCKET GÄRNA en inspelning av mötet vi kallades till på CT om ni inboxar mig om detta.
    Åter igen: ETT ENORMT TACK för allt ert stöd och för att ni påverkat så mycket så att ni möjligen räddat Gate A.

  2. Vad har Flygbussarna att göra ned Cityterminalens beslut. Ännu ett hetskt kch agressivt konspirationsuttalande av Air shuttle.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)