Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Alliansnej till reklamförbud

Stoppa tankarna på reklamstopp, säger Alliansen i Skåne. Foto: Ulo Maasing.

Stoppa tankarna på reklamstopp, säger Alliansen i Skåne. Foto: Ulo Maasing.

Redan innan kostnaderna för ett reklamförbud har utretts säger Alliansen i kollektivtrafiknämnden i Skåne nej till att förbjuda reklam i kollektivtrafiken. ”Att tacka nej till reklam och istället skicka notan till resenärerna ställer vi inte upp på”, säger Alliansens företrädare i kollektivtrafiknämnden.

Nyligen föreslog (S) och (MP) i kollektivtrafiknämnden att endast marknadsföring av Region Skånes egna verksamheter skulle få göras hos Skånetrafiken.

Alliansen menar att Region Skåne lider av stora ekonomiska bekymmer som kommer att få konsekvenser för kollektivtrafiken ”med högre priser, en allt mer eftersatt kvalitet på våra fordon och att viktiga satsningar skjuts på framtiden”.

Att Skåne skulle säga nej till en så pass stor intäktspotential samtidigt som biljettpriserna höjs och behovet av nya satsningar är så stort sänder helt fel signaler, säger Cristina Glad (FP).

Däremot vill Alliansen att riktlinjerna för annonsering hos Skånetrafiken ska ses över.

– Skånetrafikens resenärer ska känna sig trygga och kränkande budskap ska inte tillåtas, men för den skull ska inte alla fristående reklamsinslag i kollektivtrafiken strypas, skriver Alliansen i ett gemensamt pressmeddelande.

Västtrafik tar årligen in 22 miljoner kronor på reklam. Men idag vet inte Region Skåne hur mycket pengar reklamen i kollektivtrafiken tar in. Västtrafik tar årligen in 22 miljoner kronor på reklam.

– Anmärkningsvärt. Den potentiella inkomsten borde ligga i samma storleksordning som hos Västtrafik, men i stället har man successivt valt att reducera reklamen, säger Christina Glad till SvT Nyheter Skåne.

MP:s Nicklas Ljungström(MP) är vice ordförande i kollektivtrafiknämnden och en av dem som står bakom förslaget om ett reklamförbud. Han bedömer att Skånetrafikens reklamintäkter i år ligger på högst tio miljoner om året.

– Det är en liten del i en budget på fyra miljarder kronor. Vi hade mycket mer reklam förr. Reklamen har sakta försvunnit och jag ser gärna att man skapar en finare atmosfär för resenärerna, säger han till SvT

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)