Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Asylsökande utmaning för bussföretag

Flyktingar från Syrien på Malmö Centralstation. Foto: Frankie/foughantin/Wikimedia Commons.

Flyktingar från Syrien på Malmö Centralstation. Foto: Frankie Foughantin/Wikimedia Commons.

I 32 timmar fick en buss från Bergkvarabuss med flyktingfamiljer och barn irra omkring i landet innan man hittade några asylboenden åt människorna ombord, berättar Sundsvalls Tidning. Den strida strömmen av asylsökande flyktingar innebär en utmaning även för bussbranschen.

Bussen som körde runt i 32 timmar startade i Malmö i tisdags förmiddag. I likhet med många andra bussar med flyktingar som lämnar Malmö visste inte föraren vart han skulle köra, utan färden gick på måfå norrut allt medan Migrationsverkets medarbetare försökte jaga rätt på tillgängliga asylboenden.

Den aktuella bussen körde upp till Boden i Norrbotten utan att man lyckades hitta något boende. Där vände bussen och efter 32 timmars färd kom man till Sundsvall där en del av flyktingarna inkvarterades i en gymnastiksal medan andra skickades till tillfälliga asylboenden utanför Sundsvall.

Sveriges Bussföretag konstaterar också att strömmen av asylsökande nu påverkar den svenska busstrafiken i flera avseenden.  Den reguljära kollektivtrafiken har att möta många nya och ovana resenärer, ofta utan biljett. Det är en utmaning som nu ska utredas av Migrationsverket.

För de många bussbolag som kör beställningstrafik åt Migrationsverket, till exempel med asylsökande till olika asylboenden runt om i landet, har ett antal frågor uppstått, konstaterar Sveriges Bussföretag.

Bland annat har situationer uppstått med asylsökande som vägra lämnat bussen när man kommit fram, något som resulterat i svåra och ibland hotfulla situationer ombord på bussen. Kommunal har därför tagit kontakt med Sveriges Bussföretag för att diskutera arbetsmiljöfrågan med anledning av detta. Skyddstopp är en fråga som nämnts från fackligt håll.

För de bussföretag som kör beställda resor åt Migrationsverket gäller kör- och vilotidsregelverket fullt ut. Inga undantag eller dispenser finns, framhåller branschorganisationen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)