Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT och T-bana prioritreras i Storstockholm

BRT har hög prioritet i Storstockholm. Bild: Scania.

BRT har hög prioritet i Storstockholm. Bild: Scania.

Sex politiska partier i Stockholms läns landsting går samman om att en BRT-linje och en T-baneutbyggnad är de viktigaste satsningarna på kollektivtrafik i Storstockholm. I en skrivelse till Sverigeförhandlingen skriver gruppledarna för de fyra borgerliga partierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet gemensamt om vad landstinget prioriterar.

Allra viktigast, skriver man, är en ny tunnelbanelinje väster om Stockholms city, under Mälaren. Den ska bland annat avlasta den mycket hårt belastade T-banan mellan T-centralen och Slussen.

De sex partierna anser också att BRT, Bus Rapid Transit, från Tyresö/Haninge söder och sydost om Stockholm, via Förbifart Stockholm till Kista och Täby norr och nordost om Stockholm är prioriterat.

Tidigare har BRT-satsningen inte lyfts fram inför Sverigeförhandlingen, men nu finns det alltså en bred politisk samsyn om dess betydelse.

– Vanliga busslinjer är inget som staten kan gå in och finansiera. Men det är annorlunda med en ny kapacitetsstark busstrafik på statliga vägar, säger Socialdemokraternas gruppledare Erika Ullberg till Dagens Nyheter.

Liknande BRT-lösningar har på senare tid föreslagits av flera aktörer. Professor Per Kågeson presenterade i somras i Almedalen ett uppmärksammat förslag till BRT-utbyggnad i Storstockholm.

Även Scania, Skanska och konsultföretaget WSP har presenterat ett förslag, ”Stockholmsbågen” som är snarlikt det som nu  prioriteras av landstingspolitikerna i Storstockholm:

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=wFNKZCFOhkI]

Sverigeförhandlingen ska ta fram förslag om finansiering och utbyggnad när det gäller höghastighetståg i Sverige, liksom när det gäller bättre infrastruktur och tillgänglighet för att öka bostadsbyggandet i de större städerna.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)