Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbärgning och busslängder i riksdagen

Infrastrukturminister Anna Johansson(S): Nya regler om busslängder och bärgning är på gång. Foto: Ulo Maasing.

Infrastrukturminister Anna Johansson(S): Nya regler om busslängder och bärgning är på gång. Foto: Ulo Maasing.

I takt med att intresset för BRT, Bus Rapid Transit, ökar blir också behovet av extra långa bussar allt större. Men samtidigt är dagens regler för busslängder ett problem. För bussar som är längre än 18,75 meter krävs särskilt tillstånd från Transportstyrelsen och det kan ta över ett år att få. Bussarnas längd, men också problem med bussbärgning var två frågor som togs upp i veckans interpellationsdebatt i riksdagen. Ändringar är på väg, förklarade infrastrukturministern.

Det var Lotta Finstorp(M) som ville få besked från infrastrukturminister Anna Johansson(S) om hon tänkte agera för att det skulle bli lättare att få tillstånd till extra långa bussar i kollektivtrafiken, likaså om hon tänkte se till att det blir fritt fram med bärgning av långa ekipage utan särskilt polistillstånd.

Lotta Finstorp och infrastrukturministern var i grunden överens när det gäller båda frågorna. När det gäller bussarnas längd konstaterade Anna Johansson att det både i Malmö och Göteborg finns busar längre än 18,75 meter i trafik.

– Jag anser att det är angeläget att regelverket beaktar utvecklingen. Därför har regeringen begärt att Transportstyrelsen utreder hur man ska kunna tillåta längre bussar, liksom bussar med släp för personbefordran utan särskilt tillstånd. Senast den 29 april nästa år ska Transportstyrelsen lägga fram resultatet, förklarade infrastrukturministern.

Lotta Finstorp ville skynda på utvecklingen.

– Det är bra med en utredning. Men sedan gäller det att leverera. Det brinner lite grann i knutarna. Regioner och kommuner står och stampar och vill dra igång sina BRT-system, men det tar alldeles för lång tid att få fram besluten. Ledtiderna är för långa, menade hon.

För långt. Bärgningsbil och boggibuss blir ett otillåtet långt ekipage som kräver dispens från polisen och polisnärvaro vid bärgning. Bilden från en visning för politiker i Almedalen i somras. Foto: Ulo Maasing.

För långt. Bärgningsbil och boggibuss blir ett otillåtet långt ekipage som kräver dispens från polisen och polisnärvaro vid bärgning. Bilden från en visning för politiker i Almedalen i somras. Foto: Ulo Maasing.

I en annan interpellation tog hon upp problemet med bärgning av långa fordon. Det gäller inte bara extra långa superbussar eller vanliga ledbussar, utan också andra bussar. Högsta tillåtna längd på ekipage är nämligen 25,25 meter. Det betyder att en bärgningsbil som bärgar en vanlig boggibuss blir ett alltför långt ekipage.

–  Det måste vara enklare än i dag att bärga långa fordon. För att man ska få  genomföra en bärgning eller bogsering i sådana här fall behöver polisen utfärda särskild dispens. Polisen måste också finnas fysiskt på plats vid haveristen för att kunna utfärda den särskilda dispensen. Det är ett stort problem både när det gäller trafiksäkerhet och framkomlighet, ansåg Lotta Finstorp.

En ändring är på gång, meddelade infrastrukturministern. På Näringsdepartementet arbetar man med att ändra de förordningar som gäller bärgning av längre fordon.

– Detta borde ha gjorts tidigare, men inom de närmaste veckorna kommer ett förslag från Näringsdepartementet att skickas ut på remiss till berörda aktörer. När vi fått veta vad remissinstanserna anser går vi vidare med den ändringar i förordningarna som kan bli aktuella, svarade Anna Johansson.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)