Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: ”Transportstyrelsen ser alla bussföretag som kriminella”

Transportsryrelsen anklagar Nettbuss för mer än 5000 allvarliga överträdelser av kör- och vilotidsreglerna på två månader. Nettbuss bestrider anklagelserna. Foto: Ulo Maasing.

Transportsryrelsen anklagar Nettbuss för mer än 5000 allvarliga överträdelser av kör- och vilotidsreglerna på två månader. Nettbuss bestrider anklagelserna. Foto: Ulo Maasing.

Det blåser orkanvindar kring frågan om hur bussföretagen följer kör- och vilotidsreglerna. Detta sedan Transportstyrelsen har hävdat att bussbranschen är usel på att följa regelverket utan istället gör sig skyldig till mängder av vad man karakteriserar som ”mycket allvarliga överträdelser”. ”Hela Sveriges busskår är enligt myndigheten kriminell”, säger Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag, till Svenska Dagbladet.

Hon menar att reglerna är helt verklighetsfrämmande.

Transportstyrelsen pekar ut Nettbuss som största syndare i branschen och hävdar att företaget under två månader gjorde sig skyldigt till 5 252 ”mycket allvarliga överträdelser”.

För varje överträdelse som Transportstyrelsen anser att ett företag har begått ska företaget betala en sanktionsavgift på 1000, 2000 eller 4000 kronor. Beloppet beror på hur allvarlig överträdelsen är. Maxbeloppet är 200 000 kronor. Skulle man betala per överträdelse skulle Nettbuss tvingas att böta 21,9 miljoner.

Till SvD säger Matts Hildebrand, vd för Nettbuss AB, att företaget inte har gjort något fel.

– Det här äventyrar våra möjligheter att driva trafik. Domstolen får avgöra, säger han.

Transportstyrelsen själv konstaterar att av de fem vanligaste överträdelserna som bussföretag gör sig skyldiga till gäller bara en förarnas verkliga kör- och vilotider. De övriga gäller fel som man begått när det gäller att hantera digitala färdskrivare eller förarkort.

Transportstyrelsen har tidigare själv medgett att man följer regelverket mer fyrkantigt än vad myndgheter i andra länder gör.

Anna Grönlund pekar i SvD på att de digitala färdskrivarna utgör den springande punkten.

– Transportstyrelsen begär datafiler ur färdskrivarna och registrerar alla avvikelser. Om en förare flyttar bussen fem meter för en tvätt och glömmer att sätta i förarkortet blir det en allvarlig överträdelse. Likaså om ett pojklag på väg hem till Kiruna inte stannar på exakt rätt tid, säger hon.

Hon pekar på att Nettbuss, med sina över tusen bussar, fick avdela två personer som på heltid under tre veckor begärde ut och gick igenom samtliga datafiler från Transportstyrelsen.

– Hade man bara betalat 200 000 kronor och inte bestridit överträdelserna hade det kunnat finnas grund för att dra in trafiktillståndet. Hela branschen är i gungning.

Transportstyrelsen ska nu inleda arbetet med det uppdrag man har fått från regeringen att se över möjligheterna att godta mindre avvikelser från kör- och vilotidsreglerna. Den 9 december samlar myndigheten intressenter från vägtransportsektorn för en gemensam workshop i Stockholm. Sveriges Bussföretag kommer då att finns på plats med såväl sakkunniga tjänstemän som medlemsföreträdare.

Enligt Transportstyrelsens egen statistik gjorde man under årets första nio månader totalt 101 företagskontroller, alltså kontroller av både bussföretag och godstrafikföretag. Under perioden 2012 t o m september 2015 gjordes 334 företagskontroller och totalt kontrollerades 648 300 arbetsdagar i företagen.

Av dessa omfattade 25 kontroller med 104 000 arbetsdagar bussföretag.

Den vanligaste överträdelsen i år, sett till alla företag, har i genomsnitt per kontroll varit :

Ingen manuell inmatning trots att detta krävs (H16): 62
Felaktig användning av diagramblad/förarkort (H11: 56
För sent utförd kopiering (L7): 25
Symbolen för landet ej angiven i färdskrivaren (I9): 19
Rast saknas (C1): 13

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)