Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeiskt pris till Göteborgs elbusslinje

Prisad linje: elbusslinje 55 i Göteborg har fått ett europeist miljöpris. Foto: Ulo Maasing.

Prisad linje: elbusslinje 55 i Göteborg har fått ett europeiskt miljöpris. Foto: Ulo Maasing.

Göteborgs elbusslinje 55 som ingår i ElectriCityprojektet har tilldelats The European Solar Prize 2015 för bästa exempel på hållbar kollektivtrafik som drivs med förnybar energi. Priset delas ut till europeiska hållbarhetsprojekt inom olika områden.

The European Solar Prize 2015 delas ut av The European Association for Renewable Energy, EUROSOLAR, till projekt som på ett föredömligt sätt syftar till att höja allmänhetens kunskap kring en av vår tids viktigaste utmaningar: energiomställningen till ett hållbart samhälle.

Årets pris i kategorin Transport and Mobility går till ElectriCity. Motiveringen är att projektet är ”en föredömlig kollektivtrafik som drivs med förnyelsebar energi som en del av ett samarbete mellan stad och vetenskap”.

– Omställningen av transportsektorn är nödvändig om vi ska klara av att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle. Här är hållbar kollektivtrafik en viktig pusselbit. Projektet ElectriCity och elbusslinje 55 är ett utmärkt exempel på samarbete mellan näringsliv, akademi och politik. Det är väldigt roligt att detta uppmärksammas på europeisk nivå, säger Lotta Brändström, vd för Göteborg Energi.

– Det är viktigt för Göteborgs Stad att medverka till en hållbar utveckling och att vara med och skapa tjänster som förbättrar och förenklar livet för våra invånare. De avgasfria och tysta elektriska bussarna innebär nya möjligheter och förbättrade tjänster för staden och våra resenärer, exempelvis inomhushållplatser och wifi ombord. Projektet ElectriCity ger Volvo möjligheten att testa ny teknologi i verkligheten och Göteborg chansen att vara med och skapa framtidens samhällslösningar, säger Elif Koman André, hållbarhetschef på Göteborgs Stadshus AB.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)